Tuesday, February 19, 2013

cerita bibik..malaysian vs indonesian

Assalammualaikum semua...salam sejahtera.....pagi-pagi tadi dapat mesej dari kak ngah ..tanya 'mak bibik kita semua berapa ye'...dalam keadaan ingat-ingat lupa kita pun kata 12...tapi bila ingat semula ada 13 semuanya..tapi 3 darinya dah tak ingat nama. Nak kongsi juga cerita berbibik atau berpembantu rumah ni....semuanya ekoran dari video bibik indon yg tak berhati perut..melambung bak menebar roti canai lagaknya kepada cucunda Mohd Harez bin Mohd Zamri 4 bulan...memang tak sanggup tengok...air mata turun laju sambil ingatkan dua cucu kat Kota Damansara dan Shah Alam (usia yang sama dengan Harez) yang dijaga bibik Indon.. harapnya kak Roqayah (Rok) dan bibik Pipin baik-baik lakunya di sini.  Pengalaman berbibik samaada Malaysia atau Indonesia sama aja...ada yang baik dan sebaliknya. nak cerita dari mula...
Sejak kandungan pertama mak berusia 8 bulan, opah dan tok Teluk Intan dah bising...sape nak jaga anak ko ni...mulalah opah risik-risik anak sedara dia yg tak kerja kat kampung tu...tapi bila abang lahir..opah pulak nak jaga..macam tak nak bagi mak bawa balik Ipoh....tapi bila abg dah umur 6 atau 7 bulan ..anak sedara opah kak Terah nak pulak ikut ke Ipoh jaga abg...maka mulalah era ada pembantu rumah. Tapi  masa kak Terah ada..opah juga sentiasa ada kat rumah mak ...maknanya sama-sama jaga...sampai le opah percaya yg kak Terah boleh jaga abg sendirian...Kak Terah memang penyayang orangnya...rajin masak, berkemas ...jaga abang sampai abg pandai bercakap...menyanyi..sayangnya kak Terah pada abang sampai tapak kaki abang pun kak Terah cium masa abg tido dalam buaian (masa tu buai kain) bila kaki abg terjuntai keluar dari buai. Sampai masanya kak Terah berhenti juga..dah sampai masa disunting orang. Selepas kak Terah pembantu kita orang Manjoi...miang sangat...bila mak abah pergi kerja ..rupanya bawa jantan masuk rumah..ni semua jiran yg bagi tau. Bila rahsia dia mak dah tau..dia berhenti sendiri, ditinggalnya abg kat rumah jiran...kat rumah cikgu Saharudin, nasib baik tak dikuncinya abg dalam rumah.
Kecoh pula nak cari pengganti...dulu-dulu kita iklankan dalam surat khabar...pilih punya pilih dapat pula yang nama Kamisah...juga budak yang sangat baik..penyayang dan suka sangat menyanyi....penyanyi pujaan Kamisah Francisca Peters..tu la abg sampai sekarang pun pandai nyanyi...kecik-kecik dah dengar pembantu rumah ni menyanyi...tak dinafikan suara Kamisah memang sedap.
Masa ni rumah kita kat Meru Heights pun siap...bila kita pindah...suasana berubah...kamisah kata rumah kat Meru besar sangat...sunyi...tak de kawan...jenuh pujuk ..tapi akhirnya berenti juga.
Bukan satu kerja yang senang nak dapat pengganti...masa macam  ni...opah le yang datang jaga buat sementara. Masa ni juga kak ngah dah lahir....iklan lagi...dapat pula yang nama Salmah...orang Bota...allahuakbar budaknya...tapi dari tak de langsung ambik juga bekerja....pengotor...berkutu...kuat tido tapi lama-lama ok juga..mak jaga macam adik mak.....tapi sabar je la...kain napkin kita hilang...seluar kecik budak-budak ni hilang...bukan dia curi ..tapi buang dalam lubang tandas...tak nak basuh mungkin sbb ada najis. Rahsia ni terbongkar sbb tandas tersumbat..panggil orang bukak septik tank....berlambak kain napkin dalam tu......mengucap panjang...tapi apa nak dikata....Salmah kuat mengorat juga....masa buang sampah pun sempah ngorat org DBI yg kutip sampah tu...ngorat polis yg buat ronda...dan akhirnya dia kawin juga dgn polis Jelapang  yg meronda kawasan Tmn meru...petang-petang bw abg dating ..jumpa abg moto merah.
Bila Salmah berhenti...masaalah lagi...pujuk balik Kamisah...dan Kamisah datang semula, tapi tak lama.
Setiap kali pembantu berhenti , mulut pun tak pernah berhenti bertanya kawan-kawan dan sape-sape saja yg ada sedara mara yg sanggup nak jadi pembantu rumah kat rumah Cikgu Siti ni. Sampai pada org mesen rumput pun tanya, dan akhirnya dapat le pembantu rumah sedara orang mesen rumput yg sll mesen kat rumah tu. Zaini namanya, orang kata 'bodoh-bodoh alang'. tapi kita masa tu tak ingat apa...yg kita tau anak kita ada org jaga...kain baju ada org basuh sbb bab masak semua mak yang buat. Budak ni satu hal..bodoh bendol...nengok jam pun tak tau...abc pun tak tau , sembahyang jauh sekali....masalah lagi...berenti lagi.
Iklan lagi...kali ni dapat orang Felda Lasah...pergi la ambik kat Felda tu.....nampak macam baik dan nak kerja sangat...tapi baru sehari dah menyandar kat kereta minta dihantar balik...petang tu juga hantar..maknya kata agaknya tak de sungai nak teghojon jadi tarzan...wah ....sudah budak ni....
Lepas budak ni berenti...dengan bantuan bapa angkat suami yg isterinya org seberang, bermulalah era bibik seberang...yang mula-mula ni kita panggil T ..., yg bayarannya hanya tambang dia datang je..tak de ajen lagi masa ni...boleh bekerja..tapi selalu sangat sakit gigi...eee geli betol, T ni pulak sll diganggu sedara mara dia yg dah mmg ada kat Malaysia ni..mulalah banding gaji sini tak lumayan, kerja sana lebih lumayan..akhirnya berenti sbb nak cari gaji yang lebih lumayan...tapi akhirnya mak dapat tau dia kerja sebagai pembantu rumah juga kpd pasangan polis yang duduk rumah flat je...padan muka..tidor kat ruang tamu...rumah tak de bilik...nak sangat gaji lumayan ..mmg sakit hati..kita yg bw dia masuk Malaysia...dia berenti.. kerja tempat lain..puiii..
Selepas ni rasanya tok Teluk Intan bawakan anak buahnya dari kampung yang nama Wati.. Masa ni abang dah sekolah rendah, kak ngah dah tadika  dik Hier umur 2 atau 3 tahun...kecohnya...bebudak tiga orang ni dijaga kak Wati....nampak macam semuanya ok..balik sekolah bebudak diam..dah mandi...rupanya pandai betol depa berlakon...Wati yang juga sedara ni juga pandai berlakon ...sampai tak boleh kesan kasarnya dia pada budak-budak tiga orang ni...ada yg kena toreh pisau...dilibas dengan pembaris..kena air panas,,kena gam mulut (dengan pad pulak tu.....)..kalau ditanya ada je jawapan yg telah dirancang jawapannya, yg kita pun tak syak apa-apa. Budak bertiga ni  sebenarnya tak boleh mengadu apa-apa..sbb esoknya akan kena terok lagi...siannya anak-anak mak masa ni... Satu hari rahsia dia terbongkar..memang terus diberhentikan...tok pun marah bukan main..
Lepas Wati.. tok tak nak cari dah orang kampung...kata tok banyak bas/van dah masuk kampung..depa suka kerja kilang dah..atau pun tok dah serik tak nak cucunya didera org kampung sendiri...sian tok...
Rasanya masa ni ajen pembantu rumah dah banyak...mula ambik bibik Indon...yg sorang ni lupa nama dia ..sbb kejap sangat..dia kata tak boleh tengok dik Hier katanya teringat cucunya...sedih nanti bisa nangis..
Muncul le Ani...orang Medan..gaya pelakon Indon gitu...tapi suka nangis juga...sll ingat dirinya dianiaya ajen...kata Ani dia tak betah kerja rumah tangga kononnya dia nak kerja salon..ada ijazah kosmetika katanya...kerjanya hari-hari nangis kat belakang rumah tengok album yg sampai lusuh dipegangnya..rupanya ada gambar cowoknya!!!! ke dapur tak pandai...gosok baju tak tau...satu tahun hantar balik Indon...dan masa  ni juga lahir dik Lia...tapi bila Ani ni buat hal macam ni..tu la opah ambik dik lia bawa ke teluk Intan...
Lepas Ani kita ada Sumini...wahhh lagi hebat....orang jawa timur..berjalan tak nak pakai kasut..obat katanya...bau badan Tuhan aje yang tau..kalau pergi jalan -jalan Sumini kena naik kereta abah...anak-nak mak semua masuk dalam kereta mak...hahaha (kena dua kereta), suka panjat pokok rambutan kat belakang rumah ni..suka gaduh juga...sampai bagi kat dik Hier parang panjang suruh bunuh dia..konon nya tak larat dengan kerenah dik Hier yang memang tersangat lah nakalnya masa tu....Dia ni sebenarnya bila dah tamat tempoh dua tahun nak sambung lagi...tapi semua orang tak nak...kesian juga...tapi nak buat cam  mana..kena juga hantar balik pada ejen...
Tak berenti lagi kat sini....masa ni tak  nak juga hantar rumah orang...sbb abah kome tu bukan rajin sangat nak berangkut kat rumah baby sitter..mak pagi-pagi dah pegi sekolah...nak tak nak cari lagi bibik...dan alhamdulillah kita dapat Esah...sangat baik...macam langit dengan bumi bila banding dengan Sumini. Pernah kerja kat Saudi Arabia..dan abang pun diajar sikit-sikit cakap arab. Esah bersih orangnya...kulit putih lawa..cepat belajar dan faham kehendak kita...Esah ni bila dah cukup dua tahun ..lambat sangat buat keputusan nak sambung lagi.....yang akhirnya kita hantar juga dia balik..tapi sebenarnya dia tak nak balik lagi.....tak pe la..kita cari pengganti lagi...tak habis-habis..sbb anak pun makin bertambah..rumah makin riuh..yg mmg perlu ada pembantu.
Sampailah era bibik Warti....yg sebelum ke rumah kita pernah kerja dengan keluarga Cina kat Ipoh ni...sedar diri agaknya diperlakukan macam-macam oleh majikan Cina..Warti memang senang sekali kerja dengan mak...cepat belajar, rajin, yg buat kerja tak henti-henti macam tak rasa penat. Masa ni juga mak dah mula buat kek..buat biskut raya..bibik rajin nya tolong....rajin sangat-sangat, sbb dia juga di Indonesia berjualan katanya. Tapi akibat pembangunan persekitaran banyak rumah-rumah baru dibina di keliling rumah kita..bibik masih muda ...jiwa wanita yg jauh dr suami..menyebabkan bibik Warti hilang pertimbangan..terpaut dengan mungkin warga senegaranya yang bekerja kontrak buat rumah depan rumah kita...yang akhirnya bibik Warti lari ikut mamat Indon ni walau pun dah tujuh (7) tahun berbakti dengan keluarga kita. Kita semua terasa sangat dengan kehilangan bibik Warti....lebih-lebih lagi dik Im yang masa tu umur tujuh tahun ...demam cari bibik.
Lepas bibik Warti lari ..kita tak ambik bibik dah...anak-anak mak pun dah besar..dah pandai urus diri..mula pula era duduk kat rumah orang......hanya dik Lia dan dik Im saja..abang masa ni dah duduk asrama, kak ngah pun, dik Hier juga dah duduk asrama...cuma mak yang rasa susah sangat..semua kerja nak buat sendiri..maklum 21 tahun mak ada pembantu walaupun bersilih ganti.
Walau siapa dan macam mana rupa dan perangai pembantu rumah kita...terima kasih semua, semuanya ada menyumbang kepada karier dan minat mak kepada pembesaran dan kejayaan anak-anak mak. Tanpa pembantu rumah yg Malaysia atau Indonesia tak mungkin kita berada ke tahap ini. mungkin mak tak de masa nak santai-santai dengan semua anak-anak mak...nak bacakan buku cerita pada anak-anak mak, nak hantar anak-anak mak ke pertandingan-pertandingan nak tengok buku-buku sekolah anak-anak mak, nak ajar nak tunggu anak-anak mak buat kerja sekolah..Mak juga tak mungkin dapat pergi kelas-kelas masak masa tu...Alhamdulillah semua anak mak berjaya setakat ni....kepada semua pembantu rumah kita dan bibik Indonesia yg pernah kerja dengan kita mak doakan depa juga bahagia bersama keluarga masing-masing. Walaupun mak tau ada bibik kita yang cari kita, nak kerja balik dengan kita. Kepada anak-anak mak yang sekarang ni berbibik pulak pesan  mak...anggap depa tu sebahagian keluarga kita..insyaallah cucu-cucu mak tu akan dijaga dengan baik. Doa selalu kita tak dapat bibik yang ada penyakit mental. Masa mak menaip ni..intai juga TV...bibik kejam tu dah dijatuhi hukuman 20 tahun penjara! wajar ke...kalau kesannya mungkin seumur hidup kepada generasi kita! Terima kasih kerana membaca catatan SAG yang memang panjang berjela ni.

2 comments:

  1. Cikgu!!!! Hehehehe! Hebatt! Ramai bibikkk ! :)

    ReplyDelete