Monday, October 20, 2014

Jagung Nona Manis Indonesia ...... juga ada kat Meru Heights

Assalamualaikum...selamat pagi..Ahad lepas kita cuba-cuba buat Nona Manis jagung pulak...resepi yg sama macam Nona Manis Pandan....cantik kejadiannya...macam biasa sedap...ada rasa jagungnya...lembut ..lemak ..masinnya semua cukup.

Bila hati dah tergerak nak ke dapur tu...selalunya kita guna je bahan yg mana ada...untuk kuih ni....kita guna je jagung segar..caranya nanti kita bagi tau...

Ok..semak resepi (Ubah suai dari Nona Manis Pandan)...nak cepat sebenarnya nak ke Seminar pulak lepas ni..
Bahan A.
1 biji telur -- di blender
1/2 cwn gula halus*
1/2 cwn santan kotak*
1/2 cwn air*
1 cwn tepung gandum*
tanda * campur semua..tapis dan campurkan telur yg di blend tadi dan ketepikan.

Bahan B
70 gm jagung yg dihiris blend dengan 1/2 cwn air dan tapis (agaknya boleh lebih sikit jagung tu}
1/2 cwn santan kotak
1/8 cwn air...(ditambah sbb adunan agak pekat)
1/4 cwn gula
1/4 cwn tepung jagung
pewarna kuning sikit
1 sudu besar jagung yg di hiris nipis (boleh juga dilebihkan sikit lagi)
---Semua bahan ni dikacau..masak hingga pekat dan berkilat ..tutup api dan masukkan bahan A kacau rata

Bahan C
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air
1 sudu besar (Metrik) tepung gandum ( 11 gm) / jangan ratakan tepung dalam sudu .
1/2 sudu teh garam
----kacau hingga agak pekat...sejukkan dulu.
Cara
Penuhkan 3/4 cawan lompang dengan adunan kuning dan picitkan adunan putih di tengahnya, buat sehingga habis dan kukus 8 ke 10 minit..biarkan sejuk..boleh keluarkan dari acuan.
Acuan sapu sikit minyak/shortening.
Sedapp.....ada rasa jagung nya dan bila tergigit hirisan jagung tu ..tambah sedap.
Selamat mencuba.

Sunday, October 12, 2014

Pandan Nona Manis Indonesia... ada kat Meru Heights...

Assalamualaikum....hari ni serba tak kena...agaknya terperangkap dengan televisyen...tu la malas nak hadap tv...kalau dah mula hadap tv tu...kerja lain tak boleh nak buat.....dah hadap tv...pukul 10.30 pg baru nak gerak...ke Mydin...jalan-jalan pusing  pusing pukul 1.00 juga baru sampai rumah....bermalas-malas lagi tu...sempat tengok majalah...tidur lagi...dah petang baru teringat kat Nona Manis yang Angah pernah share dari Azlita MM...rasa macam terjaga dr mimpi terus bangun..salin resepi...terus ke dapur...santan pulak tak de...usaha pulak tu ..ambil tudung...cari kunci kereta terus pergi kedai...macam kilat menyiapkan kuih comel ni...senang je sebenarnya...Gambar 1 ni langkah  pertama..

Langkah 2...Picitkan intinya di tengah adunan hijau...buat sampai habis dan kukus ..Tadi kukus dalam 8 minit je..air dah sedia mendidih.

Biarkan sejuk...boleh keluarkan dari acuan. Memang tak sabar nak rasa.

Sedappp....bonda kata  'macam berbuka puasa pulak...lepas makan nasi ada kuih lagi'...ok kita tengok resepinya..
Sumber Resepi: dari Blog Azlita Masam Manis.-- tk puan.
Bahan A;
1 biji telur - blender
1/2 cawan gula halus*
1/2 cawan santan kotak*
1/2 cawan air*
1 cawan tepung gandum *
---yang bertanda * gaul rata dan tapis kemudian masukkan telur yg dah diblender tadi..sebatikan dan ketepikan dulu.
Bahan B;
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air daun pandan
1/4 cawan gula halus (bukan gula castor dan bukan juga gula kasar)
1/4 cawan tepung jagung
sikit pewarna hijau epal jika hijau daun pandan tak cukup cantik..tadi kita tambah setitik dua je..daun pandan kita mmg cantik hijaunya..walaupun guna dua helai.
----campur semua..tapis dan masak sampai berkilat dan pekat..tutup api dan tuang sambil kacau bahan A..sebatikan dan ketepikan dulu...
(Masukkan dalm bekas yang ada muncung nanti senang tuang dalam acuan)
Bahan C;
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air
1 sudu besar tepung gandum
1/2 sudu teh garam
----campur semua , tapis dan masak hingga pekat...sejukkan sikit ..masukkan dalam piping beg.
Cara;
1. Sapu acuan dengan sikit shortening.
2. Tuang aduan hijau 3/4 acuan
3. Picitkan adunan putih di tengah adunan hijau (hati-hati picit..biar bulat cantik di tengahnya)
4.Dah siap semua ..bolehlah kukus..air kukus didihkan dulu...8 minit dah cukup..boleh angkat dan sejukkan.
 
Sedap sangat....lembut macam kaswi tapi bukan kaswi....rasa manis ..harum daun pandan...dan lemak masin ..
Selamat Mencuba.

Sunday, September 21, 2014

Krim Cheese Butterscotch Frosting -- Kek Hazelnut n Walnut

Assalamualaikum...dah lama tak tayang kek..Sabtu kelmarin buat juga kek birthday untuk menantu...request dari kak ngah...tak pelah bila lagi nak buat kek kalau bukan masa-masa yang macam ni...kak ngah minta kek yang sedap...siap bg tau nak yang ada butterscotch tu...katanya ..mak pernah belajar dulu-dulu...tapi cari resepi dalam fail tak jumpa ..yang jumpa resepi Nutty Caramel..yg belajar tahun 2012...nak mudahkan cara cari je kat Mr. Google..banyaknya resepi kek ni...dan yg jadi pilihan SAG ialah resepi dari Masam Manis...Untuk kek ini SAG masih gunakan resepi sendiri..Kek Span tepung segera..caranya ikut je yg tertera pada bungkusan tu (Sponge Mix dari Merit ..Ipoh)..cuma gantikan minyak kepada butter yang dicairkan dan air diganti gengan susu segar. Untuk buat sebiji kek ni ada 7 step kena ikut...ok..kita ikut satu-satu..

1. Sediakan sebiji kek, saiz 8 in..terpulang nak kek span coklat atau span vanilla.
2.  Dah siap keknya...tunggu sejuk dan di belah kepada 3 bahagian.

3. Sediakan Kacang Karemel
    Apa-apa kacang..yang ada hari tu hanya kacang hazel dan walnut
    100 gm hazelnut
    100 gm walnut
     --- panggang dlu kacang ni..dan sejukkan
     80  gm gula perang
       2 sudu besar madu
     Cara: Cairkan gula dan campur madu..pastikan gula betul2 cair sebelum masukkan madu
              dah cair masukkan kacang kacau rata ..bila sejuk, kacang akan jadi keras dan boleh lah
              dicincang kasar..ketepikan dulu.

4. Sediakan Butterscotch untuk krim.
    115 gm mentega
    11/2 cawan gula perang
    1 cawan whipping cream
    Cara:
    Cairkan gula perang....dah cair tutup api..masukkan whipping cream kacau rata dan masukkan butter
    kacau rata..boleh buka api perlahan kacau sampai licin, berkilat dan sejukkan..
    

5. Sediakan Sos Butterscotch
     2/3 cawan gula perang
     70 gm mentega
     80 gm coklat putih
     1/2 cawan whipping cream
     Cara:
     Cairkan  gula...masukan whipping cream kacau rata..masukkan coklat putih, masukkan mentega
     kacau lagi sampai betul-betul cair..tak de apa-apa ketulan...
     Masa panas  akan cair sikit..dah sejuk akan jadi pekat.- ketepikan dulu.
    

6. Sediakan cream cheese butterscotch.
   325 gm mentega tanpa garam - lembutkan (putar dalam mangkuk lain)
   500 gm cheese - pukul hingga lembut dan berkrim (mangkuk lain)
    1/2 cawan gula ising
   Cara:
    Bila cheese dah lembut dan berkrim letakkan butter yg juga dah lembut tadi..gaul rata
    tambah gula ising
    masukkan butterscotch untuk krim tadi (no. 4)
    gaul rata..

7. Melapis Kek...wuuaaaa  dah tak larat nak menaip dah ni....
    Lapisan paling bawah..sapu dengan sos butterscotch..tabur kacang karemel atasnya, tutup dengan cream cheese (guna           piping bag)
    Ulangi untuk lapis kedua dan lapis ketiga
    Untuk lapis tiga...ratakan bahagian atasnya
    Kemaskan bahagian keliling kek.
    Tuangkan baki sos butterscotch..atau hias ikut kreativiti masing-masing...
    Sejukkan dulu sebelum di potong.

    Selamat mencuba....terima kasih pada penyumbang resepi,
                                 terima kasih pada Azlita Aziz Masam Manis..
   

    

Thursday, September 18, 2014

Samosa Inti Daging Berkentang

Assalamualaikum....Samosa goreng...kuih minum petang pilihan Dik Im kelmarin...yang lain-lain jangan jeles ye. Musim cuti sekolah dik Im dok rumah..mak masakkan apa je yg dia nak makan...biar dalam rumah semuanya...tak perlu keluar makan..jimat masa...biar dik Im boleh tumpu pada buku-buku nya nak buat ulangkaji..SPM dah dekat ni...mak nye yang risau...selalu pun dah dekat SPM memang selalu risau pada anak-anak murid...tahun ni risau berganda...sebab anak sendiri pun ambik SPM.....semoga semuanya berjaya cemerlang nanti...doakan ye..

Samosa Goreng...sedap..rangup je kulitnya kalau makan masih panas/suam bertambah sedap kalau intinya juga sedap. , nak buatnya pun tak susah...hanya gunakan kulit popiah yang sedia dijual di pasar raya. Intinya..buat macam inti karipap biasa saja...perisakan dengan rempah kari...

Kulit popiah tu gunakan yang saiz besar...potong 3..maknanya sekeping kulit popia besar akan dapat 3 biji samosa.Inti nya terpulang..ada buat macam inti karipap...ada yg suka letak sayur campur...
Yang ni tak payah la resepi..kulitnya beli je...
ok..Selamat Mencuba.

Wednesday, September 17, 2014

Kek Pisang Coklat Urai

Assalamualaikum.....tayangan ulangan...kek pisang dan dah pernah letak dalam SAG..tiba-tiba je buat kek pisang ni.Tak de rancangan pun sebenarnya...Petang semalam masa balik dari sekolah Pak Sabri (Pekerja Pembersihan Sekolah) beri sesikat pisang mas yang dah masak ranum...dan mulut ni secara spontan je cakap...nanti saya buatkan kek pisang ..dan pagi tadi sampai ke sekolah terus je ke tempat rehat pekerja ..bagi sebekas kek pisang yang dah siap dipotong... 

Abaikan warna kek pisang yang tergelap ni...masa tunggu kek ni masak, tiba-tiba je Pengawal Keselamatan sekolah telepon..maklum itu..ini pasal sekolah..terima kasih Pak guard....walaupun tergelap sikit tapi masih cantik lagi..

kek pisang ni senang sangat nak buatnya...tak perlu mixer..blender..guna senduk kayu pun dah ok. Mata letih malam ni...kita terus semak bahannya.
Bahan
5 biji pisang mas (155 gm)
2 cwn tepung gandum (ros)*
1 st baking powder*
1/2 st soda bicabonat*
tanda * diayak bersama
3 biji telur B
1/2 cawan minyak jagung (malam tadi tak cukup minyak..kita tambah buttercup yang dicairkan)
1/2 cawan susu segar
1 cawan gula caster
Tambahan - jika suka
Coklat rice
esen pisang

Cara:
Pisang dilenyekkan dan ketepikan dulu.
Telur, minyak, susu dan gula digaul rata - guna whisk, atau senduk kayu pun boleh
Masukkan tepung dan pisang lenyek tadi..gaul rata
letak setitik/dua esen pisang jika suka., boleh juga tambah coklat rice jika suka.- gaul rata
Masukkan dalam loyang pembakar yg disapu sikit shortening, dan boleh lah dibakar..
Selamat mencuba.

Tuesday, September 16, 2014

Kek Cempedak....Harum Bau Cempedaknya.....

Assalamualaikum......kek lagiii.....alhamdulillah..seronoknya buat kek ni....tak jangka pun nak buat kek cempedak...memang dah lama sangat tak buat walau pun kat belakang rumah ada pokok dan buah cempedak sendiri...cuma teringin nak buat bila cikgu ni bagi beberapa biji cempedak hari Isnin lepas...harap cikgu ni dapat datang sekolah esok...nak bagi rasa kek cempedak... 

Masa bakar....wahhh harum bau cempdak..dappnya bau dia..Tekstur lembut..moist lagi. Lepas masak tak tunggu lama.pun...terus potong dan rasa..memng sedap. Resepi...macam kek  butter biasa je..cuma tambah cempedak jer...

Tak ada apa-apa perisa tambahan yang ditambah...bau dan rasa yg asli dari buah cempedak. Resepi asalnya adalah dari resepi kek durian yang diambil dari surat khabar dulu-dulu...tapi kek durian pun dah lama tak buat.

Oklah...kita tengok resepinya...
Bahan;
1 buku butter (kita guna Buttercup)
200 gm gula caster
4 biji telur B
250 gm tepung gandum (Ros)
11/2 sudu teh baking powder
ayak sekali, dua
60 gm susu segar
230 gm isi cempedak yg digunting
Cara;
Putar butter dan gula hingga kembang dan agak putih,
masukkan telur sikit , sikit sambil diputar laju,
masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder
masukkan susu...gaul rata
masukkan isi cempedak...gaul rata dan bolehlah dibakar ikut kesesuaian  oven masing-masing.
Selamat Mencuba.

.

Lepat Pisang Warisan Bonda

Assalamualaikum....lepat pisang kuih minum petang kita hari ni...kebetulan jumpa pak cik menjual pisang tepi jalan masa balik kampung hari tu...jarang jumpa pisang masak ranum yang cukup tua dijual di pasar hari ni....selalu jumpa pisang masak tapi tak cukup tua...kalau dibuka kulitnya tengah pisang tu hitam...tak manis pun. ..Orang-orang kampung sekarang ni dah tak nak tanam pisang agaknya...pada hal harga pisang bukan murah...hari tu beli dua sikat pisang awak masak.. ada 24 biji harganya RM4.30....yang pada kita agak mahal..kalau dulu pisang awak ni ialah pisang yg paling murah harganya...

Nak buat lepat ni tadi sebenarnya tanya dulu kat adik Im...suka yg kukus atau yg dibuat lempeng pisang yg dibakar dalam kuali...adik Im pilih nak yang kukus....kita turutkan saja..cuti sekolah seboleh-bolehnya nak suruh dik Im makan banyak-banyak..ikut masa...pagi...tengahari...petang dan malam...nak makan apa yang teringin bagi tau...nanti dah balik asrama..makanan dan masakan dah tak sama macam maknya masak...

Berbalik pada pisang tadi..bila dah dapat pisang yg cukup tua..masak ranum...rasanya memang manis...bila dibuat kuih macam ni..tambah sikit je gula...warna pun cantik...tak lebam..dan perut pisang tu pun tak hitam...tak payah la nak letak resepi lepat pisang ni ye...semua orang pun tau buat agaknya...tapi tak pe lah...mungkin ada beza agaknya lepat pisang orang Perak dengan negeri lain...yang ketaranya..Lepat Pisang orang Perak ni ada kelapa parut agak muda yang digaul sikit garam..lemak masin gitu...
Bahan;
Mesti ada daun pisang..dilayur (6in x 9in)
Inti..kelapa parut agak muda digaul sikit garam...rasa masin-masin sikit
Pisang awak - 10 biji
gula sikit
Tepung gandum - anggaran 1 cawan
---pisang dilenyek halus..tambah gula dan gaul rata dengan tepung gandum...jangan keras atas lembek sangat
Cara;
Ambil dua sudu pisang tadi..leperkan atas daun pisang...
letak inti memanjang di tengah pisang tadi dan gulung kemas
lipas kedua-dua hujung daun pisang tadi
buat sampai habis...dan kukus..10 - 15 minit dah masak...
Sesekali buat lepat pisang ni...sedapnya.
Selamat mencuba.