Monday, April 21, 2014

Cup Cake........ Minum Petang

Assalamualaikum...selamat petang semua....rasa lega petang ni...kerja dah siap, majlis kat sekolah pun dah selesai..kek pun tak de nak buat...sementara tunggu maghrib..mengadap lap top ni dulu...nak cerita ....kat sekolah tadi, tiba-tiba dapat wassapps dari Dik Lia kata dia kat UTP ada kerja...nak singgah rumah katanya nak makan...lapar ..terus teringat nak buat apa ye..masa suntuk sangat..tanya lagi berapa orang...ada dua lagi kawan pejabatnya ikut sama sebab depa satu kereta...cepat-cepat siapkan kerja sekolah..pukul tiga lebih dah minta izin nak balik..

Dalam perjalanan balik..yang teringat hanya bihun goreng...singgah pulak Econ Save cari bahan..alhamdulillah semua bahan ada..dan sebelum Dik Lia dan kawannya sampai siap dah bihun sekuali..

Rasa macam tak lengkap pulak minum petang tak de juadah yang manis...cepat-cepat je capai apa yg ada ..buatkan sikit cup cake ni...tak payah tengok buku resepi..teringat ada walnut...ambil segenggam  di ketuk-ketuk biar pecah-pecah, ada pulak oren sunquick sebiji  ..mix fruits sikit..coklat rice..semua nak letak..laju betul menyiapkan kek kecik ni..dah siap...sedapnya makan panas-panas..tinggalkan 2 biji ni je kat rumah ..yang lain buat bekal kat Dik Lia dan kawan-kawan nya...
Bila ada yang tanya apa resepinya ..memang susah nak cerita..sebab kita buat ikut suka je..cumanya nak bagi tau..
1. timbang berat telur yg dah dibuang kulitnya...contoh kek kecik ni guna 3 biji telur - berat 168 gm
2. jadi, butter, gula dan tepung mesti berat yang sama dengan berat telur tadi...maksudnya
    168 gm butter
    168 gm gula caster
    168 gm tepung kek , ayak dengan 1 sudu teh baking powder
Caranya;
    Macam biasa...butter dan gula putar hingga putih
    Campur telur sikit-sikit, putar laju
     masukkan tepung. Gaul rata, perahkan limau sunquick sebelah je..masukkan walnut, mix fruits
    adunan ni tadi nampak macam pekat lagi..so kita tambahkan lagi sesudu besar susu cair
    masukkan adunan dalam paper cup 3/4 bahagian - taburkan coklat rice..
    bolehlah terus dibakar...ikut oven masing-masing .
    Bahan-bahan lain..walnut, mix fruits kalau ada parutan kulit limau masukkan sekali..gaul rata.
catatan;
Kalau nak banyak..tambah telurnya  ....dan ikut kaeadah yg dinyatakan.
Bole faham ke ni...kalau ada masaalah...boleh tanya.
 


Friday, April 18, 2014

Apam Nasi......Memang Mudah

Assalamualaikum..selamat pagi semua..lama tak bersiaran dah nak lupa masukkan gambar dari tab ke lap top tua ni..maklum orang lama...bangun pagi tadi..dah dihidangkan dengan gambar-gambar apam nasi kat fb..teringin le pulak nak buat...teringat juga malam tadi tak makan nasi...(Anis hantar mee goreng)..dah tentu nasinya ada...jenguk juga kat dapur ...yis juga ada...alhamdulillah menjadilah apam senang ni...kuih-kuih macam ni sampingan je...untuk bonda... kita keluar juga belikan roti canai kuah dhall ...

Sebenarnya ini kali keempat dah buat apam nasi ni...dan setiap kali buat tak pernah jadi sama..tapi yg kali ni ada juga macam kali pertama mencuba dulu...kali kedua mencuba sebenarnya lagi cantik..merekah je...mungkin diperap lama, kali ketiga terus tak naik...sebab terlebih lama perap...bukan sengaja perap lama..tapi masa tu lepas dibancuh ke pasar pulak...dan yang ni sangat jadi...teksturnya lembut gebu je..rasanya kurang manis  sbb berhajat nak cicah ngan sambal tumis...sedap tau..tapi macam biasa sedap juga dimakan bersama kelapa parut yang digaul garam.

Kepada anak-anak dan adik=adik yang nak cuba apam nasi ni, mak cik Siti taipkan sekali lgi resepinya (telah ada dalam post terdahulu)..resepi ni pun ambik dari Kongsi Resepi lama dulu...terima kasih sekali lagi pada yang menyumbang resepi terawal..moga Allah beri ganjaran pahala padanya. ok kita semak bahannya...
Bahan;
2 cawan nasi
3 cawan air
(blend hingga halus dan tapis)

1 cawan tepung gandum
3 cawan tepung beras cap bunga teratai
13/4 cawan (kalau nak manis cukupkan 2 cawan)
1 paket yis (mauripan)
-ayak kedua-dua tepung.

Cara:
1. Masukkan tepung yg diayak, gula dan yis dalam mangkuk
2. tuangkan nasi yg diblend tadi
3. gaul rata dan diblend sekali lagi
4. tunagkan semula dalam mangkuk agak besar (bertutup), perap dalam 30 hingga 40 minit
5. sementara tu boleh sapu sikit minyak/shortening pada acuan merah kecik , atau boleh juga kukus guna pelengat je.
6. Panaskan air kukusan..kukus 10 minit.
Catatan.
boleh juga letak warna-warna pilihan masing-masing....selamat mencuba.



Monday, March 31, 2014

Kek Birthday....sambut di sekolah

Assalamualaikum ...ni kek birthday cikgu-cikgu yang lahir bulak Mac....termasuk le bosnya sekali ..dah lama buat makan-makan ni , .. Saja suka-suka je.....ni la masanya nak duduk sekali..makan sekali ngan anak buah...selalu tu masing-masing sibuk...nak sembang lebih sikit pun tak boleh...

Cumanya hari tu keknya kecik pulak sikit, rancangnya nak buat dua biji...tapi malam tu  buat juga talam sagu....dah tak cukup masa.....lain kali ye....kita buat kek yang besar sikit..biar semua orang dapat rasa..hiasannya pun ala kadar je...topping ngan cream cheese memang sedap...

Comot nye la kek ni....tapi serius sedap...kek oren walnut berkismis...letak je apa yg ada...kek untuk sendiri tak pe..untuk makan-makan...Dulu-dulu Chef Wan pernah cakap..biar kek tak cantik ..yang penting rasanya sedap....

Terima kasih cikgu-cikgu yang lahir bulan Mac yang susah payah buat majlis untuk diri sendiri dan kawan-kawan yg lain...siap ada hadiah lagi...yang bestnya hadiah tu tak boleh lari dari barang dapur...mentang-mentang le bos orang dapur...terima kasih cikgu-cikgu semua..suka bekerja dalam suasana yang yang macam adik kakak ni...in sya allah tahun depan kita buat majlis lagi...

Saturday, March 29, 2014

Ungu Putih Cantik Menarik

Assalamualaikum semua.....Taman Meru Ipoh hujan lebat petang ni....Alhamdulillah, dah lama tunggu hujan yg mencurah turun...petang ni baru jadi kenyataan, rumput keliling rumah ..pokok-pokok juga agaknya mengucap syukur atas kurnia Allah ni..Cantik gambar kek SAG ..terima kasih dik Im..yang kadang-kadang ada angin nak tolong ambik gambar kek maknya....

Kek kawin tiga  tingkat, salut fondant dan bunga gump paste...keknya diminta pengantin nak kek butter biasa saja, Terima kasih Delila, dan Selamat Pengantin Baru.. 

SAG memang suka buat  bunga....kali ni tak de daun...

Sekali-sekali je berpeluang buat kek yang macam ni, biasa le..bila bincang pasal harga ..ramai yang terkedu sekejap, tapi dengan  SAG harga boleh dibincang..kita faham bakal-bakal pengantin perlukan belanja yg besar untuk buat majlis kawin ni..tapi beritahu je nak kek bajet berapa RM...in sya Allah mak cik SAG akan realisasikan impian bakal pengantin... 

Saturday, March 22, 2014

Roti Gula ...Gebu n Lembut

Assalamualaikum semua......meroti lagi pagi tadi..buat untuk cucu sorang ni..untuk yang lain-lain SAG buatkan nasi lemak, sambal ikan bilis..telur rebus dan ulam timun...buat sarapan untuk mummy dan daddy Afif yang akan ke Taiping ada kenduri kawin kawan nya...tapi bagi SAG ..roti ni sedap juga dimakan dengan sambal ikan bilis nasi lemak..

Cantik sangat kejadian roti ni ...buat macam biasa je..tepung pun hanya guna tepung gandum ros..stok tepung roti semua dah habis...cumanya bila dah sll buat kita nampak macam mana dikatakan licin dan kenyal tu..jadi kalau sekali dua buat tak jadi atau keras jangan salahkan resepi....dah petang pun sekarang ni..baki yang ada tu masih lembut......

Resepi ni hanya guna adunan asas buat roti...dan ditabur gula di atas bun tu....sesuailah untuk dimakan cucu yg tak suka makan nasi ni. Resepi rasanya dah pernah letak ..tapi SAG letakkan sekali lagi....tapi gunakan bahan yg ada kat dapur pagi tadi
Bahan,
250 gm tepung roti ( pagi tadi guna tepung ros je)
50 gm gula kasar
15 gm susu tepung
5 gm yis mauripan
1/2 st bread softener
1/2 st garam halus
40 gm shortening (shortening for bread n pau)- bukan shortening yg sapu dulang biskut ye...
125 gm air ( malas nak guna ml - timbang je)
Cara;
Campur semua bahan, mula-mula dengan speed yg perlahan...masa ni boleh nampak dah samaada airnya cukup ke tak... masa SAG adun ni nampak macam kering sangat, jadi kita tambah sesudu dua air lagi..mungkin sbb guna tepung gandum biasa ..atau sbb airnya ditimbang mungkin tak cukup agaknya....kat sinilah pengalaman tu penting...
Selepas satu dua minit ni lajukan speednya dan adun hingga licin dan kenyal...
Keluarkan dr mangkuk adunan dan rehatkan - tutup dengan kertas plastik, (20 minit)
Kemudian keluarkan anginnya dan potong ikut berapa bahagian yg dikehendaki...bentukkan..rehatkan lagi sehingga naik dua kali ganda..sapu dengan susu cair campur sikit telur...tabur gula dan bolehlah dibakar.

Tak susahkan...Selamat Mencuba.


Thursday, March 20, 2014

Turquoise dan Putih

Assalamualaikum semua...lama juga tak buat bunga ...sepanjang minggu ni banyak buat biskut hantaran ...dan kalut juga sebenarnya...tapi Alhamdullah siap semuanya..biskut siap, kek pun siap...dan macam selalu bila bunga dah siap kena dibakulkan dulu...

Haa tu dia...dah siap pun keknya...kek buah ..salut fondant..

Meriah dengan bunga...best sangat bunga sendiri...cuba juga buat bunga lain...tapi tak mau menjadi lagi...mungkin kena berguru lagi agaknya. Apa pun terima kasih Puan Zakiah yang menempahnya untuk majlis pertunangan anak sedaranya di KL Sabtu ni.

Monday, March 17, 2014

Bahulu Cermai Bahulu Ikan Tradisional

Assalamualaikum semua....pagi,   ni di rumah anak kat Shah Alam...sementara nak memulakan pagi ni....ambik masa sikit mengupdate SAG...gambar lama yg belum dicatatkan  ceritanya...Bahulu Cermai...

Ahad minggu lepas buat bahulu ni...sebabnya dah terbau-bau kuih bahulu , Sabtu petang tu ke Mydin Mall..selalunya disambut dengan harum bau bahulu tapi dah lama dah tempat bahulu depan Mydin tu  tak de...teringin le pulak nak makan bahulu panas...

Ambik keputusan buat sendiri je la...tanya mak cik google...semua bahan dan acuan ada. Sebenarnya masa bonda sihat dulu..kuih bahulu ni kita ramai-ramai buat sendiri...guna api arang campur sabut...sampai pedih mata......kat dapur jangan cakap penuh habuk hitam ..debu dari sabut yg beterbangan bila setiap kali adunan dibakar apinya kena kipas...tapi tu la nostalgia buat bahulu guna api sabut....walaupun susah buatnya tapi sekali buat satu pasu telur dan gulanya dienjut...tak de mixer yang tolong...semuanya guna tenaga tangan....kita la orang kuatnya dan bonda selalunya tukang jaga kepekatan adunan sebab tepung letak sikit-sikit dalam adunan telur.......kuihnya menjadi cantik dan sedap sangat...memang teringin nak rasa bahulu yg dibakar api sabut ni...sekarang ni semua senang..telur dan gula putar je guna kelajuan maximum..tepung campur sekali semua...gaul rata dan dah boleh bakar...guna oven je...senang  sangat...

Senang macam mana pun cara buatannya, tapi kalau tak dicuba..tak menjadi juga.....kepada yang nak cuba kuih tradisional ni ..nanti SAG letakkan resepinya...sekarang tak perlu tunggu hari raya nak buat bahulu..bila-bila pun boleh...bahan pun mudah je...dan nak buat pun memang senang...hasilnya nak makan sendiri tu boleh laa. Cumanya bonda kata kuih bahulu ni tak ringan..katanya lagi tepung, gula perlu dijemur sampai kering ..telurnya kena telur yang segar....oklah kita semak resepi,
Bahan
5 biji telur (A atau AA dan pastikan telur baru/segar)
200 gm gula kasar - dijemur
putar dua bahan ni dengan kelajuan maximum hingga kembang dan likat
200 gm tepung gandum - dijemur
campurkan tepung ke adunan telur yang dah kembang tadi - kaup balikkan saja, tapi biar rata.
Acuan dipanaskan dahulu dan disapu sikit minyak...bila dah panas, masukkan adunan dan masukkan dalam oven....bakar hingga kekuningan....bila dah cantik kuningnya angkat...ermm sedapnya makan masa suam-suam panas. Selamat mencuba.