Saturday, August 23, 2014

Kasui Gandum....lembut meliut-liut

Assalamualaikum...selamat pagi...memang tak de mood pagi ni...pagi-pagi dah menung ..renung luar rumah...ingat Aariz berholiday nun kat Langkawi...ingat Afif  kat Melaka...intai-intai fb nampak pulak ada member tayang gambar ikut cruise Ustaz Kazim..ingat pulak Angah...nak ke Penang ..Langkawi n Phuket....apa-apa pun selamat berholiday semua...semoga selamat pergi dan kembali.

Bagi kita yang cuti kat rumah ni....tak de lain ingat nak buat sarapan je...ingat nak buat kuih yang senang-senang tak remeh temeh...tu yg jadi kuih kaswi ni...jadi le...tapi pagi ni mmg terasa lapang sangat ..kalau selalu tu tuang je dalam loyang ...kukus dan tunggu masak, tapi pagi ni boleh letak dalam acuan kecik-kecik lagi...sebenarnya buat macam ni lebih mudah....masak pun cepat...tak risau lembek tengah loyang.

Ni sebenarnya kuih-kuih ulangan..maknanya resepinya dah pernah letak kat SAG...kalau yg berhajat nak buat cari ye..atau google je  Kasui Tepung Gandum.Memang sedap.
Tak sampai hati pulak....ok kita taipkan resepinya...
Bahan;
3 cwn air
3/4 cwn gula merah (sukatan asal 1 cwn)

3/4 cwn gula pasir (sukatan asal 1 cwn)
1 helai daun pandan
Masak sampai mendidih 
2 cwn tepung gandum    
1/2 cwn tepung ubi
sikit air kapur
2 cwn air
Cara; dua cwn air tuang dalam tepung-tepung tadi kacau rata, masukkan air gula panas dan kacau ..tapis..bolehlah dikukus..
Tunggu betul-betul sejuk baru dipotong...sedap makan ngan kelapa parut putih dan muda sikit.

Red Velvet ...Ipoh

Assalamualaikum....dah lama tak update SAG...bukan tak masak, tapi kesempatan tak ada..pagi ni terasa lapang sikit..ingat nak ke tanah kosong tu..nak bersihkan bekas tebang tebas hari tu...tapi hujan pulak...kena tangguh ke hari lain la tu...minta maaf ye jiran..Yang ni kek minggu lepas..ada tempahan untuk hari lahir anaknya  tapi kek saiz 10in x 10in...masa tu ada pulak tamu kat rumah....jadi kena buat juga untuk tamu..dan biasa la untuk tetamu lebih mudah dibuat kek cawan ni.

Red velvet ni yang bestnya...guna adunan yg dua biji telur tu pun dapat banyak....memang berbaloi-baloi..puas makan.

Adunan yang sama juga dapat sebiji kek 6in bulat...yang ni pulak untuk dik Lia... saja makan-makan sambil minum teh malam..

Resepi dah pernah letak kat SAG ni....tak pernah tukar adunan sebab rasanya ni la sukatan dan bahan terbaik ...cuma nak pesan jangan tukar kepada tepung naik sendiri...sbb pernah sekali tepung kek tak de...tukar kepada tepung naik sendiri..akibatnya kek tu jadi pahit dan warnanya jadi gelap dari biasa...so...ingat ye...jangan tukar tepung. Tapi kalau takut nak buat..takut tak jadi..tempah aje...SAG memang sll ambil tempahan...harga sangat berpatutan. aduiiii promosi la pulak..

Thursday, August 14, 2014

Bubur Gunting Bonda

Assalamualaikum....mood masak-masak untuk berbuka puasa  tak habis lagi....kelmarin 17 Syawal masih menyediakan juadah berbuka ...bubur pulak jadi pilihan kali ni...rindu bubur orang tua dulu-dulu. Macam terbau-bau harum gandum yg disangai...tak sabar nak buat dan rasa..Terakhir makan bubur ni..entah bila ..lama dulu..buat masa bonda muda-muda dulu agaknya...

Punya la tak sabar nak mula........Selesai urusan petang kelmarin...terus je ke dapur ...siapkan bahan..menguli sikit tepung gandum...leperkan dan sangai sekejap kat kuali...hiris panjang dan gunting halus...senang jer nak sediakannya. Tak sampai setengah jam dah siap...

Ada ke yang teringin....ok saya bantu;
Bahan;
Tepung gandum
Air garam
Uli sekejap- hingga tak lekat di tangan
--leperkan/nipiskan letak sekejap atas kuali panas sekadar keringkan saja, potong memanjang dan digunting halus,
didihkan air dan rebus hingga timbul..kemudian toskan.
Untuk kuahnya;
Santan
gula putih
gula merah sikit
garam sikit
daun pandan disimpul
----masak santan + air..ikut kepekatan yg dikehendaki..masukkan gula, garam dan daun pandan, bila mendidih masukkan guntingan yg ditoskan tadi..rasa manis dan lemaknya...sedap dimakan bila tepung tu dah kembang sikit.
Selamat Mencuba... 

Monday, August 11, 2014

Yong Tau Foo - Mari buat sendiri kuahnya.

Assalamualaikum...rezeki berbuka puasa petang tadi....buat sendiri ye kuahnya...memang sedap. Tiba-tiba teringin nak makan YTF...agaknya selalu sangat gambar-gambar YTF di upload kat fb.... tu yg buat kita teringin...nak beli kat pasar malam...itu le yang malas...lebih mudah buat sendiri dari bersesak kat pasar malam..lagi pun bahan nak buat kuahnya semua ada kat dapur...

untuk bahan utamanya..segala fish ball...crab stick... tauhu...kangkung.....dan lain-lain tu senang je...pilih je kat Mydin tu memang banyak pilihan, dan kebetulan tadi  kita ke Mydin beli barang-barang dapur....belilah serba sedikit....itu pun bila campur semua jadi banyak...tadi tak letak sotong kembang....

Untuk kuahnya...bukanlah resepi rahsia...sebab kita pun ambil dari resepi yag dikongsi oleh rakan fb...Cumanya tadi sbb buat sikit,, kita buat separuh je dari sukatan asal.Terima kasih Shamila Amila yg berkongsi resepi dari rakannya....tapi tak ingat pulak nama rakannya tu...mata dah berat sangat ni...dan catatan resepi kuah ni pun kat dapur..jadi kita tangguh dulu ye..esok in sya allah kita sambung...
Assalamualaikum jumpa lagi pagi ni 13.8.2014..janji nak kongsi resepi kuah YTF
BAHAN kUAH HITAM
1 sb taucu
1 sb tepung jagung
1 sb tepung gandum
11/2 sb kicap pekat
11/2 sb sos tiram
2 sb gula
11/2 cawan air
Cara:
Blender taucu dan air, tapis ...campurkan dengan semua bahan lain dan masak hingga mendidih,
perisakan dengan garam...sesuaikan rasa manis..masinnya.

KUAH MERAH
1/2 cawan kacang tanah goreng - dan ditumbuk untuk tabur

2 ulas bawang putih
3 sb cili blend
-----tumis dengan sikit minyak sampai garing - bukan hangit ye
masukkan 11/2 cawan air dan tapis - supaya nampak cantik kuah tu nanti tak de habuk cili
(ni cara saya buat...tak de sebut pun dalam resepi asal)
1/2 sb tepung gandum
1/2 sb tepung jagung
2 sb gula
sedikit garam.
------masukkan tepung-tepung ni dan gula kacau atas api hingga hingga mendidih rasa manis dan masinnya.. Sejukkan dan sedia untuk dihidangkan.
Terima kasih kepada penyumbang resepi asal dan minta maaf resepinya dah saya kecilkan sukatannya. Cukup untuk keluarga kecil saya.


Saturday, August 9, 2014

Pengat Labu Bersagu..

Assalamualaikum.....ni cerita tertangguh, ..rezeki berbuka puasa 11 Syawal hari tu..tak terfikir pun nak buat pengat ni...cuma macam biasa balik dari pejabat singgah kedai beli barang keperluan....terpandang pulak banyaknya labu kat kedai tu...terus beli ....cadangnya nak simpan dulu...tapi sampai rumah lain pulak jadinya....

Pernah diberi jiran pengat dari labu..memang sedap....tu yg nak buat...sebab pada kita labu ni dibuat sayur je...tapi bila dah buat sendiri ..rasa macam tak lalu pula nak makan...agaknya labu ni teksturnya kasar..yang diberi jiran tu sedap... halus mulus je labunya...

Kepada penggemar pengat labu...nak buat nya tak susah, kupas labu..potong kecik dan kukus...santan dimasak bersama gula, daun pandan , segenggam sagu..dan sikit garam..masak sampai mendidih...bila labu dah lembut masukkan dalam santan tadi...kacau lagi dan rasa manis masinnya. Selamat mencuba.