Sunday, September 21, 2014

Krim Cheese Butterscotch Frosting -- Kek Hazelnut n Walnut

Assalamualaikum...dah lama tak tayang kek..Sabtu kelmarin buat juga kek birthday untuk menantu...request dari kak ngah...tak pelah bila lagi nak buat kek kalau bukan masa-masa yang macam ni...kak ngah minta kek yang sedap...siap bg tau nak yang ada butterscotch tu...katanya ..mak pernah belajar dulu-dulu...tapi cari resepi dalam fail tak jumpa ..yang jumpa resepi Nutty Caramel..yg belajar tahun 2012...nak mudahkan cara cari je kat Mr. Google..banyaknya resepi kek ni...dan yg jadi pilihan SAG ialah resepi dari Masam Manis...Untuk kek ini SAG masih gunakan resepi sendiri..Kek Span tepung segera..caranya ikut je yg tertera pada bungkusan tu (Sponge Mix dari Merit ..Ipoh)..cuma gantikan minyak kepada butter yang dicairkan dan air diganti gengan susu segar. Untuk buat sebiji kek ni ada 7 step kena ikut...ok..kita ikut satu-satu..

1. Sediakan sebiji kek, saiz 8 in..terpulang nak kek span coklat atau span vanilla.
2.  Dah siap keknya...tunggu sejuk dan di belah kepada 3 bahagian.

3. Sediakan Kacang Karemel
    Apa-apa kacang..yang ada hari tu hanya kacang hazel dan walnut
    100 gm hazelnut
    100 gm walnut
     --- panggang dlu kacang ni..dan sejukkan
     80  gm gula perang
       2 sudu besar madu
     Cara: Cairkan gula dan campur madu..pastikan gula betul2 cair sebelum masukkan madu
              dah cair masukkan kacang kacau rata ..bila sejuk, kacang akan jadi keras dan boleh lah
              dicincang kasar..ketepikan dulu.

4. Sediakan Butterscotch untuk krim.
    115 gm mentega
    11/2 cawan gula perang
    1 cawan whipping cream
    Cara:
    Cairkan gula perang....dah cair tutup api..masukkan whipping cream kacau rata dan masukkan butter
    kacau rata..boleh buka api perlahan kacau sampai licin, berkilat dan sejukkan..
    

5. Sediakan Sos Butterscotch
     2/3 cawan gula perang
     70 gm mentega
     80 gm coklat putih
     1/2 cawan whipping cream
     Cara:
     Cairkan  gula...masukan whipping cream kacau rata..masukkan coklat putih, masukkan mentega
     kacau lagi sampai betul-betul cair..tak de apa-apa ketulan...
     Masa panas  akan cair sikit..dah sejuk akan jadi pekat.- ketepikan dulu.
    

6. Sediakan cream cheese butterscotch.
   325 gm mentega tanpa garam - lembutkan (putar dalam mangkuk lain)
   500 gm cheese - pukul hingga lembut dan berkrim (mangkuk lain)
    1/2 cawan gula ising
   Cara:
    Bila cheese dah lembut dan berkrim letakkan butter yg juga dah lembut tadi..gaul rata
    tambah gula ising
    masukkan butterscotch untuk krim tadi (no. 4)
    gaul rata..

7. Melapis Kek...wuuaaaa  dah tak larat nak menaip dah ni....
    Lapisan paling bawah..sapu dengan sos butterscotch..tabur kacang karemel atasnya, tutup dengan cream cheese (guna           piping bag)
    Ulangi untuk lapis kedua dan lapis ketiga
    Untuk lapis tiga...ratakan bahagian atasnya
    Kemaskan bahagian keliling kek.
    Tuangkan baki sos butterscotch..atau hias ikut kreativiti masing-masing...
    Sejukkan dulu sebelum di potong.

    Selamat mencuba....terima kasih pada penyumbang resepi,
                                 terima kasih pada Azlita Aziz Masam Manis..
   

    

Thursday, September 18, 2014

Samosa Inti Daging Berkentang

Assalamualaikum....Samosa goreng...kuih minum petang pilihan Dik Im kelmarin...yang lain-lain jangan jeles ye. Musim cuti sekolah dik Im dok rumah..mak masakkan apa je yg dia nak makan...biar dalam rumah semuanya...tak perlu keluar makan..jimat masa...biar dik Im boleh tumpu pada buku-buku nya nak buat ulangkaji..SPM dah dekat ni...mak nye yang risau...selalu pun dah dekat SPM memang selalu risau pada anak-anak murid...tahun ni risau berganda...sebab anak sendiri pun ambik SPM.....semoga semuanya berjaya cemerlang nanti...doakan ye..

Samosa Goreng...sedap..rangup je kulitnya kalau makan masih panas/suam bertambah sedap kalau intinya juga sedap. , nak buatnya pun tak susah...hanya gunakan kulit popiah yang sedia dijual di pasar raya. Intinya..buat macam inti karipap biasa saja...perisakan dengan rempah kari...

Kulit popiah tu gunakan yang saiz besar...potong 3..maknanya sekeping kulit popia besar akan dapat 3 biji samosa.Inti nya terpulang..ada buat macam inti karipap...ada yg suka letak sayur campur...
Yang ni tak payah la resepi..kulitnya beli je...
ok..Selamat Mencuba.

Wednesday, September 17, 2014

Kek Pisang Coklat Urai

Assalamualaikum.....tayangan ulangan...kek pisang dan dah pernah letak dalam SAG..tiba-tiba je buat kek pisang ni.Tak de rancangan pun sebenarnya...Petang semalam masa balik dari sekolah Pak Sabri (Pekerja Pembersihan Sekolah) beri sesikat pisang mas yang dah masak ranum...dan mulut ni secara spontan je cakap...nanti saya buatkan kek pisang ..dan pagi tadi sampai ke sekolah terus je ke tempat rehat pekerja ..bagi sebekas kek pisang yang dah siap dipotong... 

Abaikan warna kek pisang yang tergelap ni...masa tunggu kek ni masak, tiba-tiba je Pengawal Keselamatan sekolah telepon..maklum itu..ini pasal sekolah..terima kasih Pak guard....walaupun tergelap sikit tapi masih cantik lagi..

kek pisang ni senang sangat nak buatnya...tak perlu mixer..blender..guna senduk kayu pun dah ok. Mata letih malam ni...kita terus semak bahannya.
Bahan
5 biji pisang mas (155 gm)
2 cwn tepung gandum (ros)*
1 st baking powder*
1/2 st soda bicabonat*
tanda * diayak bersama
3 biji telur B
1/2 cawan minyak jagung (malam tadi tak cukup minyak..kita tambah buttercup yang dicairkan)
1/2 cawan susu segar
1 cawan gula caster
Tambahan - jika suka
Coklat rice
esen pisang

Cara:
Pisang dilenyekkan dan ketepikan dulu.
Telur, minyak, susu dan gula digaul rata - guna whisk, atau senduk kayu pun boleh
Masukkan tepung dan pisang lenyek tadi..gaul rata
letak setitik/dua esen pisang jika suka., boleh juga tambah coklat rice jika suka.- gaul rata
Masukkan dalam loyang pembakar yg disapu sikit shortening, dan boleh lah dibakar..
Selamat mencuba.

Tuesday, September 16, 2014

Kek Cempedak....Harum Bau Cempedaknya.....

Assalamualaikum......kek lagiii.....alhamdulillah..seronoknya buat kek ni....tak jangka pun nak buat kek cempedak...memang dah lama sangat tak buat walau pun kat belakang rumah ada pokok dan buah cempedak sendiri...cuma teringin nak buat bila cikgu ni bagi beberapa biji cempedak hari Isnin lepas...harap cikgu ni dapat datang sekolah esok...nak bagi rasa kek cempedak... 

Masa bakar....wahhh harum bau cempdak..dappnya bau dia..Tekstur lembut..moist lagi. Lepas masak tak tunggu lama.pun...terus potong dan rasa..memng sedap. Resepi...macam kek  butter biasa je..cuma tambah cempedak jer...

Tak ada apa-apa perisa tambahan yang ditambah...bau dan rasa yg asli dari buah cempedak. Resepi asalnya adalah dari resepi kek durian yang diambil dari surat khabar dulu-dulu...tapi kek durian pun dah lama tak buat.

Oklah...kita tengok resepinya...
Bahan;
1 buku butter (kita guna Buttercup)
200 gm gula caster
4 biji telur B
250 gm tepung gandum (Ros)
11/2 sudu teh baking powder
ayak sekali, dua
60 gm susu segar
230 gm isi cempedak yg digunting
Cara;
Putar butter dan gula hingga kembang dan agak putih,
masukkan telur sikit , sikit sambil diputar laju,
masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder
masukkan susu...gaul rata
masukkan isi cempedak...gaul rata dan bolehlah dibakar ikut kesesuaian  oven masing-masing.
Selamat Mencuba.

.

Lepat Pisang Warisan Bonda

Assalamualaikum....lepat pisang kuih minum petang kita hari ni...kebetulan jumpa pak cik menjual pisang tepi jalan masa balik kampung hari tu...jarang jumpa pisang masak ranum yang cukup tua dijual di pasar hari ni....selalu jumpa pisang masak tapi tak cukup tua...kalau dibuka kulitnya tengah pisang tu hitam...tak manis pun. ..Orang-orang kampung sekarang ni dah tak nak tanam pisang agaknya...pada hal harga pisang bukan murah...hari tu beli dua sikat pisang awak masak.. ada 24 biji harganya RM4.30....yang pada kita agak mahal..kalau dulu pisang awak ni ialah pisang yg paling murah harganya...

Nak buat lepat ni tadi sebenarnya tanya dulu kat adik Im...suka yg kukus atau yg dibuat lempeng pisang yg dibakar dalam kuali...adik Im pilih nak yang kukus....kita turutkan saja..cuti sekolah seboleh-bolehnya nak suruh dik Im makan banyak-banyak..ikut masa...pagi...tengahari...petang dan malam...nak makan apa yang teringin bagi tau...nanti dah balik asrama..makanan dan masakan dah tak sama macam maknya masak...

Berbalik pada pisang tadi..bila dah dapat pisang yg cukup tua..masak ranum...rasanya memang manis...bila dibuat kuih macam ni..tambah sikit je gula...warna pun cantik...tak lebam..dan perut pisang tu pun tak hitam...tak payah la nak letak resepi lepat pisang ni ye...semua orang pun tau buat agaknya...tapi tak pe lah...mungkin ada beza agaknya lepat pisang orang Perak dengan negeri lain...yang ketaranya..Lepat Pisang orang Perak ni ada kelapa parut agak muda yang digaul sikit garam..lemak masin gitu...
Bahan;
Mesti ada daun pisang..dilayur (6in x 9in)
Inti..kelapa parut agak muda digaul sikit garam...rasa masin-masin sikit
Pisang awak - 10 biji
gula sikit
Tepung gandum - anggaran 1 cawan
---pisang dilenyek halus..tambah gula dan gaul rata dengan tepung gandum...jangan keras atas lembek sangat
Cara;
Ambil dua sudu pisang tadi..leperkan atas daun pisang...
letak inti memanjang di tengah pisang tadi dan gulung kemas
lipas kedua-dua hujung daun pisang tadi
buat sampai habis...dan kukus..10 - 15 minit dah masak...
Sesekali buat lepat pisang ni...sedapnya.
Selamat mencuba.


Malaysia Negaraku Tercinta --- Selamat Hari Malaysia


Assalamualaikum....16 Septembet setiap tahun...dirai oleh seluruh rakyat Malaysia ..Hari Malaysia..pelbagai cara diabdikan untuk sambutan hari berkenaan..dan SAG menerima tempahan untuk dibuatkan kek Hari Malaysia berkenaan..

Kek senang dengan hiasan yang ala kadar...yang penting semoga dapat menceriakan sambutan Hari Malaysia dari iGrow dan pelatih-pelatihnya.

Kek saiz 24in x 17in dengan 32 biji telur dan tepung lebih kurang 1.8 kg...beratnya...memang tak timbang pun

Sangat gembira bila ada kawan-kawan yang bertanya macam mana boleh buat kemas dan licin atas kek tu.....terima kasih semua...
SELAMAT HARI MALAYSIA.

Monday, September 15, 2014

Kuih Koci.... Manis..Lemak.. Masin

Assalamualaikum....ni cerita petang kelmarin, kuih minum petang pilihan dik Im....tak sangka pulak bila ditanya nak kuih apa..dik Im boleh teringin kuih koci...selera orang lama juga yg menarik hati...kita mmg suka buat kuih-kuih macam ni pun ..tak de masaalah..tepung pulut..kelapa..daun pisang semua ada....cumanya nak tambah tepung pulut hitam sikit..ada caranya macam mana kita sediakan...

Dah lama juga tak buat kuih koci..tapi kuih macam ni tak susah mana pun nak sediakan ..yang penting inti nya mesti sedap..kelapa muda sikit dan cukup manis..santan kat luar tu juga mesti cukup lemak masin nya...tak sedar habis tiga empat biji...

Yang jadi masaalah bila kuih-kuih macam ni tak de sukatan tertentu..ikut je banyak mana nak buat...Cara SAG;          

1. Sediakan inti kelapa manis.
    Cara;
     Masak gula merah/kabung campur sikit gula putih daun pandan yg disimpul dengan sikit air..biar larut dan tapis.
     (air jangan banyak sangat).Masukkan dalam kelapa parut tadi..masak hingga agak kering..campurkan juga 2 sudu tepung
    jagung - biar nampak kental sikit supaya mudah nak dibulat-bulatkan.
    Sejukkan dan bulat-bulatkan..ketepikan dulu..buat ikut berapa biji kuih yg dikehendaki..lebihan inti boleh simpan.
   
2. Kulitnya.
    Tepung pulut putih (ikut brp banyak yg dikehendaki)
     1/3 cawan beras pulut hitam ...basuh ..masukkan dalam blender dan kisar dengan sikit air..tapis airnya
     Gunakan air tepung beras  pulut hitam ni untuk gaulkan dengan tepung pulut tadi.
     (ni kes tak de tepung pulut hitam)- kita akan dapat warna yg sama jika kita guna tepung pulut hitam.
      Gaul/uli sampai tak melekat di jari
     Bulat-bulatkan besar sikit dari inti yg kita bulatkan awal tadi. Leperkan dan letak inti..bulatkan kembali...buat sampai
     habis. Panaskan air hingga mendidih dalam periuk  masukkan bebola tadi masak hingga timbul dan angkat.

3.Bahan salutnya.
   100 ml santan kotak
   1 cwn air
   2 sudu besar tepung beras
   1/2 sudu teh garam
-----masak semua bahan ni hingga pekat.
-----masukkan bebola pulut tadi  dan sudukan atas daun pisang..bolehlah dibungkus kemas...kukus sekejap...biar betul-betul sejuk dulu dapatkan rupa yg cantik...kalau tidak bahan salutnya akan nampak cair tapi ok je..rasa tetap sama.
Lain sikit dari kuih koci biasa...
Selamat mencuba untuk dapatkan kelainan. Terima kasih kepada penyumbang idea...tapi kita ubahsuaikan ikut kesesuaian sendiri.