Saturday, February 13, 2016

Roti Bantal...Lembut ..Gebu..


Assalamualaikum....sekali-sekali je dapat menaip kat blog ni...tapi hari ni rasa nak kongsi sangat buat roti senang ni...mmg best lembut..gebu..sampai pagi ni pun lembut lagi.. pada hal guna tepung cap sauh je...bahan pun sangat simple..cumanya satu nak bagi tau.. jangan tambah apa-apa walau pun adunan nampak lembek...dan satu lagi kenalah sabar..macam yg kita buat ni...dah siap adun ..uli...letak dalam tin roti ni..tutup dengan tuala kecik lembab...lepas tu kita pergi pasar...kat pasar pulak tu sempat sembang lagi...balik rumah bekejar ke dapo..tu dia...adunan roti naik...sukanya kita...kat pasar tu macam dah lupa pasal roti ni...hahaha

Tergaring kepala roti ni...ni pun sebab sembang...sembang ngan kak Ngah..entah apalah sembang semalam..hahaha..

Satu adunan tu kita bahagi tiga sama berat...satu bahagian diuli..dinipiskan..sebelum gulung..kita ayakkan sikit koko powder dan gulung... tu la hasilnya..saja suka-suka je buat macam tu...letak dihujung tin roti tu...tujuan nak ambik gambar je...rujuk gambar 1.

Memang puas hati sangat buat roti ni...gebu.. lembut...yang ni yang dua bahagian lagi tu. diuli tak perlu kuat sangat pun..ingat ye..adunan tadi agak lembut..tempat meletak adunan tu taburkan sikit tepung...bulatkan...leperkan..gulung..buat lagi sekali...macam buat karipap pusing tu...masukkan dalan tin roti...rehatkan sampai dua kali ganda...dah naik tu..bakar dalam oven yg dipanaskan terlebih dahulu...kita guna 200F..bakar sampai nampak kekuningan kepala roti tu..

Dah masak ...tak sabar nak potong..nk rasa...sebenarnya ni la sebab buat roti..sebab ada rendang anak mami yg makan dengan pulut kuning hari tu...roti pun sedap makan dengan rendang berempah ni...dan kita mmg suka makan roti dengan kari ke..dengan sambal tumis ke.....makan dengan sapuan manis-manis pun suka juga....
Wahhh....dapat menaip panjang pulak ceritanya....
ok....adunan simple roti bantal ni...resepi asal dari Majalah Saji Julai 2009..dulu-dulu Majalah ni wajib beli setiap bulan..tersimpan baik sampai hari ini..(cerita lagi....)ok lah..semak resepi...
360 gm tepung (hanya tepung cap sauh je ada---- kita guna jelah)
54 gm gula kastor
4 gm yis
1/2 sudu teh double action baking powder (kita tambah)
1/2 sudu teh bread softener --agak2 jer
36 gm telur...kita ikut je sukatan tu
200 gm air ..
35 gm shorterning ..
Cara
1. campur semua bahan kecuali shortenig...dalam mesin pengadun... uli hingga membentuk doh
2. masukkan shortening..uli lagi...lama juga.. hingga doh licin
3. rehatkan 10 minit
4. keluarkan dari mangkok adunan ..bahagi tiga bahagian
5.bulatkan..leperkan...gulung...buat sekali lagi...akhirnya gulung dan masukkan dalam tin pembakar roti
6. rehatkan hingga adunan naik dua kali ganda
7. bakar dalam oven yg telah dipanaskan....

Selamat mencuba.
.


Saturday, January 2, 2016

Hummingbird...Kek Birthday Mama

Assalamualaikum....selamat pagi. Kelmarin meraikan birthday mama dengan kek Humming Bird ni...special sangat kata dema...tapi memang sedap. Sebenarnya rasa bersalah pulak bila pagi-pagi dah wish birthday mama dengan hantar gambar kek je.  Mama tanya "tak de kek betoii ke"...terus terkedu sekejap...fikir kek apa nak buat...teringat pula kata Linda.."la ni tak lengkap buat kuih berasaskan pisang kalau tak dak kek burung ni...."ok lah...tapi pisang mmg tak de kat rumah , beli pisang dulu.
Cari resepi...dan rujukan paling senang Azlita Masam Manis...terima kasih Azlita...dan Alhamdulillah semua bahan ada..lebih bahan buat kek karet dulu. bahan baru yang dibeli hanya pisang dan cheese je.
Memang ikut sebiji sebiji macam tunjuk ajar Azlita...alhamdulillah menjadi cantik...cuma kacang pecan tu tak de..jadi kita letak 100gm walnut. 

cara buatnya senang...bakar pun senang...kalau sape buat rasanya mesti jadilahh...senangnya cakap ye...

Dah siap nak hantar ke rumah mama     Tapi finishingnya tak sama la macam sentuhan Azlita Masam Manis tu..jauh panggang dari api...kita buat cara kita..cuma karemal tu tak jadi ...macam cair pulak..masih boleh dibaiki lagi in sya Allah.

Tak sabar-sabar nak suruh mama potong...nak tengok hasil dalam tu...Waaaa puas hati betolll..

Rasanya...memang sedap...tak pula rasa kek pisang walaupun bahan utamanya pisang 400 gm. kena pula dengan krim cheese lagi sedap...
Resepi - minta izin dari Azlita nak kongsi pula di sini.(Tk Azlita)
100 gm walnut - panggang dan cincang kasar (walnut je ada-- kalau ada pecan pun boleh)
390 gm tepung gandum*
1 sudu teh baking soda*
1/2 sudu teh garam halus*
1 sudu teh serbuk cinamon*
* campur dan ayak - letak tepi
227 gm nanas dlm tin - potong dadu kecik2 (tak perlu perah airnya)
400 gm pisang yg betul2 masak - dilecek halus
3 biji telur A*
180 gm minyak jagung*
1 sudu teh vanila*
*pukul /gaul guna whisk je -- sampai rata campurkan dengan
300 gm gula caster
-----lepas tu campur lah nanas, pisang, tepung yg ayak tadi. dan kekacang...gaul rata, Bakar dalam tin bulat 8" dua bekas.
bakar dalam 40 minit. Sejukkan dan belah dua untuk dapatkan 4 keping.
Utk Cream Cheese
300 gm cream cheese
120 gm gula ising - dua bahan ni putar hingga gebu dan tambah
60 gm butter dan 2 sudu teh lemon paste putar lagi hingga gebu dan kembang.
Nampak macam tak cukup nak salut kek ni..jadi kita tambah dengan 1 cawan whipping cream yg telag dipukul kembang.
gaul perlahan dengan bahan cream cheese tadi hingga rata. Bolehlah mula decorate kek tu..ikutlah cira rasa masing-masing..
Buat karemel masih tak berapa jadi...kena study dulu baru boleh kongsi.
ok...selamat mencuba..kalau beli sangat mahal ni...kita jimat-jimat mari buat sendiri.




Ulat Bulu...Kuih Ulat Bulu

Assalamualaikum....dah malam baru dapat menaip entry untuk kuih sarapan pagi tadi. Ada yang dengar nama pun dah geli inikan pula dijadikan nama bagi kuih yang sedap ni. Kita pun geli geleman juga bila dengar ulat bulu...belum tengok yang hidupnya lagi...Tapi kuatkan hati nak juga buat kuih ni. Lebih buatkan hati nak buat sangat sebab Dik Lia sekarang ni sedang bercuti di rumah mertuanya di Macang, Dan kita pula terbanyang-bayang...terasa-rasa keenakan kuih ni bila pertama kali makan masa menginap di home stay di sana masa menghantar Dik Lia bertandang ke Macang.. Diusahakan juga buat intinya....pergi market pagi-pagi beli tepung pulut..sebab sangat yakin bukan susah sangat nak buat...macam buat kuih buah melaka je.....dan akhirnya memang menjadi....
Memang tak susah nak buat. Langkah pertama siapkan intinya dulu. Kita buat intinya dengan gunakan kacang hijau..direbus..tambah gula..dan sedikit tepung ..kacau hingga pekat..sejukkan. Malam -malam dah sediakan inti ni..paginya dah betul-betul sejuk..memudahkan kerja kita nanti nak dibentukkan bulat memanjang..Untuk sukatan..mmg tak de sukatan ..buatlah ikut banyak mana kita nak...agak2 je...

Macam ye je ulat bulu....jangan pandang macam itu ulat...pandang dengan fikirkan itu adalah kuih...hahaha

Bahan Utk Kulitnya;
Masih tak de sukatan...tapi bahannya sikit je dan senang nak dapat...Tepung pulut..sesudu tepung gandum...air pandan yang dicampur sikit garam..gaulkan semua hingga tidak melekat dijari.Ambil sikit leperkan dan letakkan intinya. bentuklah bulat memanjang/lonjong. Buat sampai habis. Letakkan atas plastik yang ditabur tepung untuk elakkan tepung ni melekat. dah siap rebus dalam air mendidih..bila timbul..masaklah tepung tu..sedia untuk diangkat..toskan.

kalau kita gunakan air daun pandan...semasa merebus ni harum sangat bau pandannya.. Dah siap ditoskan golekkan atas kelapa parut yang agak muda..ambil putihnya sahaja , jangan lupa gaulkan dengan sikit  garam halus.  ok dah siap.
Ada sesiapa nak cuba buat ke...tak perlu tunggu puasa baru nak buat kuih2 ni..bila-bila teringin boleh je buat kena rajin je sikit.
ok..selamat mencuba..kuih tradisional Kelantan yang dicuba buat oleh orang Perak.

Thursday, December 31, 2015

Apam Beras/Fatt Koh...Menyambut Tahun Baru 2016

Assalamualaikum...selamat pagi...Selamat Tahun Baru. Dah sarapan ke. Kita dari malam tadi dah buat persiapan untuk buat kuih apam ni...lama sangat tapai nasi ni dah tersimpan dalam peti ais...tiap kali nak buat ada je yang menghalang...buat kek tempahan le...tak sempat le...sebab kuih ni perlu dikukus pagi setelah diperam malamnya. Ada tu kelapa muda parut pulak tak de ...tak lengkap kalau makan kuih apam kalau tak de kelapa muda masin-masin ni...oklah pagi tadi dah jadi kuih apam beras ni...bukan sekadar jadi tapi memang puas hati sangat...dah macam-macam jenis kuih apam dicuba tapi yang ni juga yang  paling memikat jiwa. .
Kuih apam ni ..orang Cina kata Fatt Koh atau Huat Kuih...yang maksudnya kaya...mewah...tu sebab kalau ada apa-apa perayaan masyarakat Cina kuih Fatt Koh ni mesti ada...senyum je...ada tu dibuat dengan bermacam bentuk dan rupa..

Dah lama sangat juga rasanya tak letak resepi kat blog kesayangan ni...bukannya apa sebab kuih-kuih tu resepinya ambil dari blog kawan-kawan juga...satu lagi ...sebab kita tak mahir sangat dengan aplikasi baru bila setiap kali gajet baru ditukar...oklah hari ni dah pandai sikit...esok lusa tak tau lagi...
Bagi yang nak cuba;
1. Kena buat tapai nasi dulu
    11/2 cawan nasi sejuk
    1/2  biji ragi (besar sikit dari syiling 10 sen tu...tak lebih pulak saiz 20 sen)
     -- peram dua malam atau lebih pun tak pe...sampai jadi tapai bau sedap rasanya manis.

2. bahan lain.
    1 cawan gula pasir
    2 cawan  air
    3 cawan tepung beras (untuk yg ni kita guna cap gajah je - seeloknya cap teratai)
    1 cawan tapai nasi
    ---blend semua..sampai halus dan tapis..Simpan semalaman.
3. Paginya -- campurkan dengan 1 paket eno (warna biru), gaul rata ...dan bolehlah dimasukkan dalam bekas-bekas kecil dan kukus dalam 8 ke 10 minit.
wahhhh.....nak makan apam beras bukan senang rupanya..kena plan awal-awal...sebab kena buat tapai dulu...
oklah ...selamat mencuba.

Tuesday, November 10, 2015