Thursday, July 24, 2014

R26: Sagu Pandan Gula Melaka



R25: Sagu Merah...



R24: Talam Sagu Kelapa




R24: Bubur Sagu Delima

Assalamualaikum.....baru ada kelapangan nak update SAG..ni juadah berbuka R24...seperti biasa buat yg paling ringkas dan tinggalkan untuk bonda dan bibik di rumah, kita ada majlis khatam quran dan berbuka di sekolah...bukan tak nak beli..tapi memang tak de masa...dr berpusing-pusing cari parking...cari gerai lebih baik cepat-cepat balik rumah ..kita boleh sediakan juadah sendiri..yang penting kena la ada stok kat rumah...sagu sekali beli sekilo..kelapa beli 5 biji..simpan...  sbb benda-benda ni tak basi pun simpan lama..bila masa nak guna ...ambil je

Bubur Sagu Delima....nama pun dah sedap...makan lagi sedap....buat pun senang..dan sekejap dah siap...mungkin cepat siap sebab kita buat sikit ja sebenarnya...cukup makan tiga orang...dan benda-benda ni pun bukan nak makan sampai kenyang..hanya sekadar pemanis mulut selepas makan nasi.

Sampai di sekolah dah ada kawan-kawan tanya  ...puan kuih apa tu cantikk, bubur apa tu nampak sedap..alhamdulillah ramai je kawan-kawan yg mengikuti album ramadhan 1435 kita di fb...ok kita lihat cara nak buat..
Bahan;
Macam biasa tak de sukatan khusus, kita perlu sagu mata ikan 1 cawan kecik pun cukup kalau nak buat sikit.
Rendam 5-10 minit...lepas tu toskan betul-betul
bila dah cukup tosnya..gaul denga air panas...titikkan pewarna ros/merah sampai boleh dikepal atau boleh dibuat macam guli, buat hingga habis.
Masak air dan rebus guli-guli sagu ni - bila dah tukar jadi jernih ngkat dan toskan juga
Sementara ut buat kuahnya...
Santan sederhana pekat
garam sikit
gula ikut sesuai masing-masing
daun pandan simpul.
Masak semua bahan kuah---kacau hingga kuah mendidih sekejap..dan masukkan guli-guli sagu tadi...
Boleh diangkat...dihidangkan sejuk atau panas.

Monday, July 21, 2014

R23: Bubur Som-Som Lemak.....Manis Gula Kabung

Assalamualaikum......R23, masih tak jemu buat juadah berbuka..walaupun berkejar-kejar balik ke rumah dari pejabat. Hari ni panas sangat ..bertambah panas pulak hati dengan kerenah anak-anak sekolah...mana tidaknya tadi sebelum balik..singgah ke surau sekolah jengok-jengok persiapan untuk majlis esok...nampak sekumpulan anak-anak ni solat,,mula-mula puji juga...tapi akhirnya nak marah bila ada pelajar yang mengadu kasut yg diletak di hadapan surau hilang sebelah....tolong cari..celah pasu..dalam longkang..dalam tong sampah tak jumpa...dah suruh pelajar ni naik ke pejabat ambil sliper sembahyang kat bilik....dalam perjalanan ke tempat parking pandang lagi surau tu..dan terpandang sebelah kasut tadi rupa-rupa dilempar atas bumbung.....hai..mana tak menjerit dibuatnya...baru lepas solat lepas tu buat hal pulak...telepon pekerja pulak minta uruskan ambik kasut tu...tak larat tunggu lagi...cikgu minta diri nak balik...

Memang panas....perjalanan setengah jam rasa macam berjam-jam..lamanya nak sampai rumah....dalam masa tu sempat berangan kalau dapat makan dessert yang sejuk...lembut  manis-manis  sedapnya...tapi malas pulak nak singgah beli barang...cuma fikir apa ada kat rumah yang boleh dijadikan juadah berbuka...boleh pulak teringat kat bubur som-som ni...semua bahan ada...sampai di rumah walaupun badan separuh longlai..cepat-cepat urus diri..dan terus ke dapur...Alhamdulillah tak sampai setengah jam siap.

Cantikknya..nampak gebu lembut licin je...(puji sendiri...)..rasanya pun ermmm sedap sangat ..makan pulak sejuk-sejuk sikit.memang hilang dahaga ..lupa semua peristiwa kat sekolah tadi...ok..mari kita buat sendiri..tak payah cari kat bazar ramadhan..konfem puas hati.
Bahan:
1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
---ayak dalam bekas
1/2 biji kelapa parut---jadikan 31/2 cawan santan
dengan santan ni tadi blend pula 2 helai daun pandan (kalau nak kan bau pandan dan warna sikit hijau}
1/2 sudu teh garam
Cara;
Tuangkan santan, garam ke dalam bekas tepung, kacau rata dan tapis dalam periuk
Kacau selalu atas api sederhana - hingga masak, berkilat..
Bila dah masak masukkan dalam acuan atau dalam loyang pun tak pe.--sejukkan.
Bahan untuk air gula---gula kabung (tak suka gula merah - nanti warnanya lebih gelap}, sikit gula putih--ikut kesesuaian masing-masing, sehelai daun pandan...masak hingga gula larut dan biar pekat sikit.
Bila nak makan..tuangkan air gula ni. Dapppnye...Cuba la..tak susah.

Sunday, July 20, 2014

R22: Onde-Onde Labu Kuning/ Buah Melaka Labu Kuning

Assalamualaikum....alhamdullillah, semalam banyak kerja dapat disiapkan, semua biskut-biskut tempahan beres semua. Dan sempat lagi siapkan biskut raya mama...memang setiap tahun mama akan datang ke rumah buat sama-sama..kerja jadi lebih cepat...dan bila dah buat biskut raya ni..kuih-kuih berbuka kena cari yang paling senang nak buat...apa lagi kalau bukan buah melaka...cumanya yang jadi warna kuning ni sebab ditambah sikit labu kuning yg direbus dan dilenyek halus..

Dan dah pasti ..orang pertama yg akan komen ialah Dik Lia...eee sedap ke tu...nak juga yg warna hijau...kita cuma bagi keyakinan..kuih ni tak de beza dari segi rasa....dari segi tekstur pun tak ada beza ...cuma warna saja...sedap macam biasa..dan tentulah tak de bau harum pandan je..

Kepada yang ingin mencuba.....cuma tambah sedikit labu kuning yg direbus dan dilenyek halus dalam adunan tepung pulut ..digaul dengan air bercampur sikit garam...masukkan air sikit-sikit...sebab labu itu sendiri dan lembut,  Cara masaknya sama seperti buat buah melaka...bulat-bulatkan..leperkan sikit, masukkan gula kabung yg dipotong kecik, dan direbus...bila dah timbul semua..dah masaklah..angkat..toskan dan gaul dengan kelapa parut putih dan kalau boleh kelapa yang sedikit muda,,..Selamat Mencuba.

Saturday, July 19, 2014

R21: Abuk-Abuk Sagu Mata Ikan

Assalamualaikum....dah 21 Ramadhan, masih ada ke sesiapa yg buat juadah berbuka sendiri...atau masing-masing sibuk buat biskut raya.....bagi kita sibuk macam mana pun masih nak juga buat juadah berbuka sendiri....tu yang cari juadah yang mudah nak dibuat..dan kuih-kuih melayu asli ni masih jadi pilihan...bahannya sikit..senang nak cari dan yg penting mudah dan rasanya memang sedap...tak percaya nanti cuba buat.

Kalau perasan...kelmarin kuih berasaskan sagu..hari ni pun sagu juga..itu perkara biasa..kalau ubi..berderet kuih guna ubi...kalau tepung pulut pun macam tu..berderetlah kuih atau bubur dari tepung pulut. Ni sebab kalau beli bahan tu selalunya tak boleh beli sikit...semuanya dalam paket, jadi kena ambil satu paket...kadang-kadang tu satu paket satu kilo..puas nak habiskan..kalau tak diguna nanti rosak pulak bahan yg dah dibeli....

Ok lah...ni kuih abuk-abuk, adik Lia kata 'apa lagi kuih pelik mak petang ni'...bukan pelik tapi budak-budak sekarang tak berpeluang nak merasa kuih lama ni...nak beli pun dah tak de orang jual....emak-emak pun kalau semua anak berkumpul jarang buat juadah macam ni...selalu buat makanan kegemaran yg berat-berat je....kuihnya pulak ..karipap..popia..bun..piza..yg lama-lama semua dah tinggal....membebel la pulak...
kuih ni sekali lagi tak de sukatan khusus...campur-campur je...cuma nak kena ikut aturan sikit;
Bahan:
150 gm.Sagu biji
rendam...10 minit, tuang dalam tapis dan lalukan air paip...toskan (angah kata biar betul-betul kering) lebih kurang 1/2 jam
30 gm kelapa parut putih muda lebih baik
garam halus
----gaul rata semua bahan ni
gula kabung yg diracik halus
daun pisang yg dilayur
Cara:
Daun pisang dibuat kelongsong, masukkan sesudu besar sagu, letakkan gula kabung dan ditutup semula dengan sagu tadi
kemaskan kelongsong sagu ni...buat sampai habis..susun dalam pengukus dan kukus dalam 10 minit.
Selamat mencuba.