Wednesday, November 5, 2014

Muffin Blueberry....senang ..cepat dan sedap.

Assalamualaikum.....malam ni terasa lapang sangat.....tapi hati terasa juga, tersentuh juga bila berita buli pelajar junior asrama dipaparkan kat fb..sedih sangat....nasib baik juga ada h/phone agaknya...banyak pihak tau sebenarnya ada cerita tak baik berlaku di tempat sepatutnya anak-anak kita belajar ...menuntut ilmu...tak mau komen banyak .cukup setakat tu

Mari kita cerita pasal muffin ni...sedap sangat.... makan satu boleh kenyang...buatnya pun tak susah..nampak mmg macam keras di atasnyanya..tapi bila dibuka cup muffin tu....lembut je...merekahnya pun cantik....malam-malam macam ni makan sebiji dan minum secawan teh O boleh lena tidur sampai pagi....

Tak de rancang pun nak buat muffin....cumanya tadi mencari resepi Cucur Jawa...sbb kelmarin pergi pasar malam ada makcik ni jual...beli tiga biji seringgit...rasa sedap juga..tu yg teringin nak buat...saja nak cuba-cuba...tapi terjumpa pula resepi muffin yg senang ni...bahan pulak semua ada...cepat je bangun dan ke dapur...sukat-sukat bahan...campur-campur...dah jadi...kalau ada pulak yg berminat nak cuba sya kongsi kan resepinya...tapi sebelum tu terima kasih pada penyumbang resepi ...minta maaf bebanyak tak catat pulak dari mana sumbernya.
Bahan dan cara;
2 cwn tepung gandum  (tadi guna tepung ros)
2 st baking powder
1/4 st garam halus
-----semua ni diayak..masukkan dalam satu mangkuk

65 gm telur (tanpa kulit- 1 biji lebih sikit, sbb dalam resepi guna 1 biji telur besar...tak de kat dapur jadi timbang je )
----pukul sikit...guna garpu je
1 cwn susu full cream
3/4 cwn gula castor
1/2 st vanila
----gaul rata dengan telur tadi dan campurkan minyak
1/2 cwn minyak jagung

Tuangkan bahan cecair ni dalam tepung..gaul rata, dan bolehlah disudukan dalan cup muffin.
setengah adunan...masukkan blueberry..dan tutup semula dengan adunan tadi ,,,3/4 bahagian je
boleh dah dibakar...15 hingga 20 minit.
Selamat mencuba.


Sunday, November 2, 2014

Kek Fondant..Bunga Poppy Putih




Cubaan pertama buat bunga poppy putih...suka sangat bila customer tak banyak kisah..kita boleh buat sesuatu yg lain dari biasa...cuma bagi tau tema warna je. Terima kasih Pn. Norliah.

Kek Butter Krim 2 Tingkat




Kek biasa..bunga biasa...warna pun biasa-biasa je...belum cukup berani nak cuba yang baru. In Sya Allah next time. Terima kasih Yati.

Saturday, November 1, 2014

Muffin Pisang Walnut

Assalamualaikum....lama sangat rasanya tak bersiaran kat blog kesayangan ni...gambarnya dah disave tapi cerita tak tertaipkan....cuma pagi ni tergerak pulak hati nak letak resepi mudah ni....sbb nanti mesti ada yg minta resepi bila ditayangkan 

Ni muffin pisang je...buat nye sangat senang...ditabur dengan walnut di atasnya...sedap rasa kacang..tekstur pun lembut. Sesuai untuk di kawankan dengan mee goreng sarapan pagi tadi.

Resepi nya dah disetengahkan dari resepi asal....dapatlah 9 biji..cukuplah makan anak beranak pagi ni...itu pun berbaki juga. ok..kita semak resepi...
Bahan;
Bahan A
1 cawan tepung gandum
1 sb serbuk koko
1/2 st baking powder
1/2 st soda bicarbonat
---ayak semua ni
Bahan B
1 biji telur
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan minyak jagung/masak
----gaul rata--biar bergaul rata

1/2 cawan pisang lecek.
Apa-apa untuk hiasan....badam boleh..., walnut boleh, coklat rice pun boleh
Cara;
Masukkan bahan A ke bahan B dan campur pisang lecek...gaul rata..masukkan dalam acuan taburkan apa-apa hiasan dan kukus 7--8 minit dah siap.
Terima kasih pada penyumbang resepi asal.
Selamat mencuba bagi yang sudi.

Monday, October 20, 2014

Jagung Nona Manis Indonesia ...... juga ada kat Meru Heights

Assalamualaikum...selamat pagi..Ahad lepas kita cuba-cuba buat Nona Manis jagung pulak...resepi yg sama macam Nona Manis Pandan....cantik kejadiannya...macam biasa sedap...ada rasa jagungnya...lembut ..lemak ..masinnya semua cukup.

Bila hati dah tergerak nak ke dapur tu...selalunya kita guna je bahan yg mana ada...untuk kuih ni....kita guna je jagung segar..caranya nanti kita bagi tau...

Ok..semak resepi (Ubah suai dari Nona Manis Pandan)...nak cepat sebenarnya nak ke Seminar pulak lepas ni..
Bahan A.
1 biji telur -- di blender
1/2 cwn gula halus*
1/2 cwn santan kotak*
1/2 cwn air*
1 cwn tepung gandum*
tanda * campur semua..tapis dan campurkan telur yg di blend tadi dan ketepikan.

Bahan B
70 gm jagung yg dihiris blend dengan 1/2 cwn air dan tapis (agaknya boleh lebih sikit jagung tu}
1/2 cwn santan kotak
1/8 cwn air...(ditambah sbb adunan agak pekat)
1/4 cwn gula
1/4 cwn tepung jagung
pewarna kuning sikit
1 sudu besar jagung yg di hiris nipis (boleh juga dilebihkan sikit lagi)
---Semua bahan ni dikacau..masak hingga pekat dan berkilat ..tutup api dan masukkan bahan A kacau rata

Bahan C
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air
1 sudu besar (Metrik) tepung gandum ( 11 gm) / jangan ratakan tepung dalam sudu .
1/2 sudu teh garam
----kacau hingga agak pekat...sejukkan dulu.
Cara
Penuhkan 3/4 cawan lompang dengan adunan kuning dan picitkan adunan putih di tengahnya, buat sehingga habis dan kukus 8 ke 10 minit..biarkan sejuk..boleh keluarkan dari acuan.
Acuan sapu sikit minyak/shortening.
Sedapp.....ada rasa jagung nya dan bila tergigit hirisan jagung tu ..tambah sedap.
Selamat mencuba.

Sunday, October 12, 2014

Pandan Nona Manis Indonesia... ada kat Meru Heights...

Assalamualaikum....hari ni serba tak kena...agaknya terperangkap dengan televisyen...tu la malas nak hadap tv...kalau dah mula hadap tv tu...kerja lain tak boleh nak buat.....dah hadap tv...pukul 10.30 pg baru nak gerak...ke Mydin...jalan-jalan pusing  pusing pukul 1.00 juga baru sampai rumah....bermalas-malas lagi tu...sempat tengok majalah...tidur lagi...dah petang baru teringat kat Nona Manis yang Angah pernah share dari Azlita MM...rasa macam terjaga dr mimpi terus bangun..salin resepi...terus ke dapur...santan pulak tak de...usaha pulak tu ..ambil tudung...cari kunci kereta terus pergi kedai...macam kilat menyiapkan kuih comel ni...senang je sebenarnya...Gambar 1 ni langkah  pertama..

Langkah 2...Picitkan intinya di tengah adunan hijau...buat sampai habis dan kukus ..Tadi kukus dalam 8 minit je..air dah sedia mendidih.

Biarkan sejuk...boleh keluarkan dari acuan. Memang tak sabar nak rasa.

Sedappp....bonda kata  'macam berbuka puasa pulak...lepas makan nasi ada kuih lagi'...ok kita tengok resepinya..
Sumber Resepi: dari Blog Azlita Masam Manis.-- tk puan.
Bahan A;
1 biji telur - blender
1/2 cawan gula halus*
1/2 cawan santan kotak*
1/2 cawan air*
1 cawan tepung gandum *
---yang bertanda * gaul rata dan tapis kemudian masukkan telur yg dah diblender tadi..sebatikan dan ketepikan dulu.
Bahan B;
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air daun pandan
1/4 cawan gula halus (bukan gula castor dan bukan juga gula kasar)
1/4 cawan tepung jagung
sikit pewarna hijau epal jika hijau daun pandan tak cukup cantik..tadi kita tambah setitik dua je..daun pandan kita mmg cantik hijaunya..walaupun guna dua helai.
----campur semua..tapis dan masak sampai berkilat dan pekat..tutup api dan tuang sambil kacau bahan A..sebatikan dan ketepikan dulu...
(Masukkan dalm bekas yang ada muncung nanti senang tuang dalam acuan)
Bahan C;
1/2 cawan santan kotak
1/2 cawan air
1 sudu besar tepung gandum
1/2 sudu teh garam
----campur semua , tapis dan masak hingga pekat...sejukkan sikit ..masukkan dalam piping beg.
Cara;
1. Sapu acuan dengan sikit shortening.
2. Tuang aduan hijau 3/4 acuan
3. Picitkan adunan putih di tengah adunan hijau (hati-hati picit..biar bulat cantik di tengahnya)
4.Dah siap semua ..bolehlah kukus..air kukus didihkan dulu...8 minit dah cukup..boleh angkat dan sejukkan.
 
Sedap sangat....lembut macam kaswi tapi bukan kaswi....rasa manis ..harum daun pandan...dan lemak masin ..
Selamat Mencuba.

Sunday, September 21, 2014

Krim Cheese Butterscotch Frosting -- Kek Hazelnut n Walnut

Assalamualaikum...dah lama tak tayang kek..Sabtu kelmarin buat juga kek birthday untuk menantu...request dari kak ngah...tak pelah bila lagi nak buat kek kalau bukan masa-masa yang macam ni...kak ngah minta kek yang sedap...siap bg tau nak yang ada butterscotch tu...katanya ..mak pernah belajar dulu-dulu...tapi cari resepi dalam fail tak jumpa ..yang jumpa resepi Nutty Caramel..yg belajar tahun 2012...nak mudahkan cara cari je kat Mr. Google..banyaknya resepi kek ni...dan yg jadi pilihan SAG ialah resepi dari Masam Manis...Untuk kek ini SAG masih gunakan resepi sendiri..Kek Span tepung segera..caranya ikut je yg tertera pada bungkusan tu (Sponge Mix dari Merit ..Ipoh)..cuma gantikan minyak kepada butter yang dicairkan dan air diganti gengan susu segar. Untuk buat sebiji kek ni ada 7 step kena ikut...ok..kita ikut satu-satu..

1. Sediakan sebiji kek, saiz 8 in..terpulang nak kek span coklat atau span vanilla.
2.  Dah siap keknya...tunggu sejuk dan di belah kepada 3 bahagian.

3. Sediakan Kacang Karemel
    Apa-apa kacang..yang ada hari tu hanya kacang hazel dan walnut
    100 gm hazelnut
    100 gm walnut
     --- panggang dlu kacang ni..dan sejukkan
     80  gm gula perang
       2 sudu besar madu
     Cara: Cairkan gula dan campur madu..pastikan gula betul2 cair sebelum masukkan madu
              dah cair masukkan kacang kacau rata ..bila sejuk, kacang akan jadi keras dan boleh lah
              dicincang kasar..ketepikan dulu.

4. Sediakan Butterscotch untuk krim.
    115 gm mentega
    11/2 cawan gula perang
    1 cawan whipping cream
    Cara:
    Cairkan gula perang....dah cair tutup api..masukkan whipping cream kacau rata dan masukkan butter
    kacau rata..boleh buka api perlahan kacau sampai licin, berkilat dan sejukkan..
    

5. Sediakan Sos Butterscotch
     2/3 cawan gula perang
     70 gm mentega
     80 gm coklat putih
     1/2 cawan whipping cream
     Cara:
     Cairkan  gula...masukan whipping cream kacau rata..masukkan coklat putih, masukkan mentega
     kacau lagi sampai betul-betul cair..tak de apa-apa ketulan...
     Masa panas  akan cair sikit..dah sejuk akan jadi pekat.- ketepikan dulu.
    

6. Sediakan cream cheese butterscotch.
   325 gm mentega tanpa garam - lembutkan (putar dalam mangkuk lain)
   500 gm cheese - pukul hingga lembut dan berkrim (mangkuk lain)
    1/2 cawan gula ising
   Cara:
    Bila cheese dah lembut dan berkrim letakkan butter yg juga dah lembut tadi..gaul rata
    tambah gula ising
    masukkan butterscotch untuk krim tadi (no. 4)
    gaul rata..

7. Melapis Kek...wuuaaaa  dah tak larat nak menaip dah ni....
    Lapisan paling bawah..sapu dengan sos butterscotch..tabur kacang karemel atasnya, tutup dengan cream cheese (guna           piping bag)
    Ulangi untuk lapis kedua dan lapis ketiga
    Untuk lapis tiga...ratakan bahagian atasnya
    Kemaskan bahagian keliling kek.
    Tuangkan baki sos butterscotch..atau hias ikut kreativiti masing-masing...
    Sejukkan dulu sebelum di potong.

    Selamat mencuba....terima kasih pada penyumbang resepi,
                                 terima kasih pada Azlita Aziz Masam Manis..