Wednesday, January 7, 2015

Apam Susu Warna Warni

Assalamualaikum....dah lama sesangat menyimpan resepi Apam Susu ni....malam tadi baru berkesempatan nak buatnya. Senang sangat rupenya......tapi yg sangat susah nak dapatkan mood ke dapur nak masak..itu je yg jadi masaalah....bahan pun mudah je...kepada yg mmg suka masak dan rajin masak..bahan2 semua ada kat dapur agaknya....

Macam mana nak corakkan apam ni...terpulang pada kreativiti orang yang membuatnya...yg dalam gambar ni cara orang tak sabar...dan nak cepat...adunan bahagi 4...warnakan dan tuang je dalam acuan...satu bahagian warna tuang je dalam acuan ratakan...buat sampai habis....bila dah masak...tak sabar juga nak potong..nak tengok hasilnya...sama tak macam komen2 orang terdahulu yg dah cuba....dan alhamdulillah...mmg lembut...sedap...dan best komen dari angah....tak bau telur pun....

Macam biasa...bila dah ditayang....tak lupa nak letak resepi...sebenarnya ni resepi lama dah ramai yg dah buat...tapi dah jadi kebiasaan resepi mesti letak juga..
Terlebih dahulu nak ucapkan terima kasih kepada mereka yg letak resepi dengan jujur...sekali cuba dah jadi...dan resepi ni diambil dari blog Masam Manis Azlita Aziz...terima kasih puan. Izinkan saya kongsikan di SAG pula untuk dimanfaatkan oleh rakan-rakan.
Bahan:
4 biji telur B (buang tali pusat - nak elak hanyir telur)
1 cawan gula halus
1 sb ovallate
1 st vanila
----semua bahan ni putar laju hingga kembang pekat.
masukkan
4 sb susu pekat
4 sb minyak jagung
---sambil terus putar
offkan mesen masukkan...
2 cawan tepung gandum (tepung rose)
1 st baking powder------ayak bersama
gaul dengan spatula je

Bahagikan adunan ikut warna kesukaan...masukkan dalam acuan yg disapu sikit butter dan kukus , pengukus air dah mendidih....kukus 30 minit. In sya allah menjadi.
Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment