Sunday, July 31, 2011

muffin cempedak




Assalammualaikum......musim buah sekarang ni.....walaupun kita tak de dusun tapi kat rumah mcm orang ada dusun juga...macam-macam  buah ada...durian, cempedak, manggis..pelam, rambutan, limau bali pun ada, nak makan dah tak termakan....., cempedak ni pun dah goreng dua kali...jadi kita cuba-cuba buat muffin pulak. Pagi tadi kita buat lagi pulut durian....anak yang bongsu balik dr asrama, dia yang suka...Muffin ni resepinya ambil dr blog CMG...tapi chef MG letak nangka, kita tukar cempedak..memang jadi...gebu lagi, bau pun harum....tapi anak yang sorang tu tanya kenapa tak membukit...., mungkin isi tak penuh tadi...resepi ni dapat tak banyak...dapat 11 biji je...Saya minta izin CMG untuk kongsi-kongsi resepi di sini ye...
Bahan;
90 gm mentega
70 gm gula halus
110 gm tepung gandum
1 camca teh b/powder
1 biji telur A
30 gm susu segar
50 gm isi buah cempedak dihiris
sedikit untuk hiasan

cara;
Mentega dan gula gaul sebati, masukkan telur , pukul hingga putih, masukkan hirisan isi cempedak dan gaul rata. Masukkan tepung yang diayak dgn b/powder selang seli dengan susu.
Isikan dalam cup muffin 3/4 penuh..bakar 20 min. (terpulang pada oven masing-masing).

Selamat mencuba, dan terima kasih kepada yang sedekah buah cempedak, rambutan. dan terima kasih pada kak Salmah yang bagi pula durian...dan limau bali.

No comments:

Post a Comment