Wednesday, September 11, 2013

popcorn...manis n senang

Assalamualaikum...malam ni ..tak de kerja cari kerja..penat duduk saja hadap TV..tak de cerita lain, kemalangan bas lagi..kita boleh simpati je..selebihnya pada pemandu yang patut lebih berhati-hati...dalam dok mengomel tu...teringat pada jagung yang dibeli petang tadi..Dah lama dah Dewi minta belikan jagung ni..hanya petang ni teringat,, itu pun sebab lalu kat  sudut tempat rempah ratus bila pergi Mydin tadi...saja beli dua paket. Satu untuk Dewi satu lagi untuk sendiri, nak try  juga sbb dah lama tak buat..

Cuba juga call Pidah, sbb Pidah  yang mula buat dulu, tapi tak angkat pulak, tak pe lah ...SAG terus je tengok kat blog DTS, mmg betul ada..terus je ambil resepi dari situ dan terus ke dapur mulakan operasi buat popcorn ni..bukan nak makan pun...saja suka-suka buat...esok SAG bawa ke pejabat..dan yang pasti akan ada nanti yang minta resepi. Minta izin Che Mat.... SAG share kat sini pulak...

Senang sangat buatnya...tapi sebelum tu tengok bahan dulu...
Bahan;
1/3 cawan jagung (SAG guna jagung yg dibeli di Mydin je..jagung timbang)
1 camca besar mentega (agak-agak je...SAG guna buttercup)
21/2 camca besar minyak masak

Cara;
Panaskan mentega dan minyak masak dalam periuk yg agak besar (SAG guna rice cooker- tapi letak atas dapur gas ye). Bila dah panas, masukkan biji-biji jagung....tutup periuk (tu le guna rice cooker...senang ....dah ada tutupnye..), jagung ni akan meletup-letup...biarkan je...sampai habis bunyi..tutup api dan ketepikan.
Untuk caremelnya......
1/3 cawan gula
1 camca besar mentega
dalam kuali lain, cairkan gula tadi, kemudian masukkan mentega biar jadi warna perang sikit...bila semua dah cair masukkan semua bertih jagung tadi...kacau rata..bolehlah diangkat dan boleh le menikmati popcorn buatan sendiri.

1 comment: