Saturday, August 2, 2014

R27: Tepung Gomak...Kuih Orang Lama

Assalamualaikum.....hari ni semua orang dah balik....dah penat hadap tv..ke depan ke belakang cuci kereta...teringat pula masih ada kuih berbuka puasa yg belum upload kat SAG...Tau ke kuih apa yang buruk ni ..Ni juga kuih lama yg dah nak pupus agaknya...Tepung Gomak tak tau asal dari mana, dan bukan juga kuih dari bonda cumanya dulu-dulu ada dijual dan kita suka beli..dan tak sangka pula jadi kegemaran dik Hier..dan dibuat petang 27 Ramadhan sebab Hier balik berbuka di rumah.

Kuih yang dibuat dari tepung pulut..inti kacang hijau rebus ..tapi yang ni kita letak inti kelapa manis dan disalut dengan tepung kacang hijau ..memang sedap dan bau tepung kacang hijau yang digoreng ni harum je...dulu-dulu masa tepung kacang hijau tak de dalam paket ..kita goreng kacang hijau  dan  blend sendiri...semangat betol nak buat

Tak sangka pulak kuih orang lama ni jadi kegemaran Hier..dan Hier juga dah pandai buat..tak susah pun. Kuih yg tak de sukatan ..
Bahan;
Sediakan inti kelapa manis dulu.

Kulitnya;
Tepung pulut
Air campur sikit garam,
Gaulkan..campur air sikit-sikit pada tepung..uli hingga tak melekat di tangan
---- ambil sikit tepung leperkan ..masukkan inti dan tutup semula, leperkan. Buat sampai habis. Rebus hingga kuih ni timbul.
Bila dah timbul angkat dan toskan..kemudian golekkan/salut dengan tepung kacang hijau. Sedia untuk dirasa.

No comments:

Post a Comment