Monday, October 3, 2011

Paratha Gulung Telur..........sedappp



Assalammualaikum semua......pertamanya nak ucapkan berbanyak terima kasih kat blog Home Sweet Home, kelmarin sambil tengok drama kat TV 3 kita sempat mengintai-intai blog masak-masak ni...dan hati sangat terpaut pada roti paratha ni.....sllnya kita tempek-tempek je kat kuali dan cicah je ngan kari ke, sardin ke...tapi lain sangat ngan HSH ni..kreatif dan hasilnya semua nampak sedap....dan malam ni kita cuba yang ni dulu....yg lain-lain tu insyaallah tunggu anak-anak balik dr asrama nanti kita cuba pula. Buatnya senang je dan minta izin dr HSH untuk kongsi kat sini..
Apa yang perlu;
Plain Paratha (kita guna jenama Kawan)
Telur. Sebiji telur untuk sekeping paratha
Caranya; mudah je,
Kita guna kuali tak melekat tu...panaskan sikit butter..dan letakkan paratha sekeping . Balik-balikkan. Bila dah kuning sikit dan masak angkat. Dalam kuali yg sama panaskan sikit lg butter, pukul sebiji telur dan dadarkan , saiz sama ngan paratha tadi   .... cepat-cepat letakkan paratha yg dah masak tadi sambil di tekan-tekan sikit, biar rata lekatnya.....bila telur masak angkat dan biar sejuk sikit, dan boleh le digulung, lepas tu boleh potong dan susun dalam piring.
 Kat rumah tadi yg ada sardin je, jadi kita cicah ngan sardin. Sardin tu tadi tumis ngan bawang besar yang didadu...kalau dah elok rs asam garamnya bolehlah ngap....
      Makan paratha gulung telur ni...teringat masa kat Mekah masa mengerjakan Haji (07) dan Umrah (Mac 2011), kat sana roti telurnya macam tu le lebih kurang....didadarnya telur dan diletak kat atasnya roti canai yg dah siap  jadi le roti telur dan makannya tak perlu kari atau sardin,,,cukup dengan cili burung muda je...Kita ada le sekali dua menerainye...masa tu pergi ngan anak...semua pun dia nak rasa....Bila lagi nak ke sana....bakal jemaah haji Malaysia dah mula sampai kat Madinah skrag ni.....moga dpt haji mabrur.Amin.

No comments:

Post a Comment