Saturday, July 20, 2013

Sirap selasih kolang kaling@buah kabung

Assalammualaikum.....satu lagi rezeki berbuka ramadhan 11 kelmarin...air penghilang dahaga, dik Im kata dah dua tahun tak minum air selasih...tak tau le apa yang sedapnya, mungkin sirap merah ni agaknya..dibuat sendiri, Dari kecik lagi dik Im suka resepi sirap opahnya..yang gunakan sirap ros dan tambah daun pandan...masak air gula bersama simpulan daun pandan hingga mendidih dan terbit bau pandan...memang semerbak bau satu rumah...

Buah kabung  tak pernah juga SAG beli .....tapi hari tu pegi Mydin jalan-jalan bahagian sejuk beku tempat ada tauhu..cincau..jumpa buah kabung ni..belek-belek bekasnya...tengok isinya...nampak macam pernah makan bila sesekali makan lencikang.....tu la nak pulak cuba dengan sirap selasih ni...sedap.
Bila SAG google pula..mmg betul buah ni boleh menyejukkan badan dan sesuai sangat buat berbuka musim panas ni. Dan yang pelik tu ada pula orang sebut buah ni kolang kaling..tak tau dari mana asalnya sebutan tu...apa pun buah yang sama .....dan cara digunakan  juga sama....sejenis isi buah yang disira gula dan dicampurkan dalam minuman.

No comments:

Post a Comment