Thursday, August 18, 2011

kuih koci pulut hitam....




Assalammualaikum semua......semalam 17.8.2011, juga 17 Ramadhan 1432H negeri Perak D.R dan beberapa negeri yang lain bercuti sempena mengingati peristiwa penting dalam lipatan sejarah Islam, iaitu peristiwa penurunan al-Quran atau Nuzul al-Quran. Sama-sama kita membudayakan al-Quran dalam kehidupan harian kita....selagi mana al-Quran belum diangkat ke langit atau ditinggalkan....selama itulah al-Quran ini akan menjadi pedoman hidup kita di dunia...sebelum menuju ke akhirat.....jadi ustazah le pulak....tak pe kan sekali-sekala. Ok lah semalam ada sikit kelapangan kita buat satu lagi kuih tradisional ni...kuih koci..pernah tengok org jual guna pulut hitam..tu yg mencuba ni...pernah juga beli..tapi kadang-kadang tu pulutnya tebal sangat...tak berapa masak pun...intinya tak manis pun. Cuma kita tak pandai nak buat bungkus macam kon tu...,kata kawan yg sorang ni..bungkus tak penting...isinye kena sedap dan mantooppp....Kuih ni tak de sukatan tertentu....cuma boleh ikut cara kita buat kalau nak cuba.......
Bahan-bahan yang diperlukan;
Daun pisang secukupnya...potong kecil dan celur sekejap, lap dan ketepikan, sapu sikit dgn minyak masak.
Buat inti dulu; kelapa parut, sebaiknya yang muda sikit, masak dengan air gula melaka, tambah gula p utih dan masukkan simpulan daun pandan, dah sejuk bulat-bulatkan. ikut saiz yang disukai.
Untuk badannye; 
2 sudu beras pulut hitam, basuh dan kisar halus, campurkan dengan tepung pulut putih, gaul dengan pati santan yg dah campur sikit garam..gaul rata hingga boleh dikepal.
Caranya;
Ambil sikit teping tu, nipiskan dan masukkan inti tadi, dan tutup semula..Lepas tu celup dalam pati santan dan letak atas daun pisang dan bungkus...kalau pandai buat tiga segi tu lagi cantik...buat sampai habis dan kukus 10 minit  dah siap.
Selamat mencuba. 

1 comment: