Tuesday, August 9, 2011

Mini mertabak......pasar ramadhan



Assalammualaikum......hari yang sama juga kita sempat  buat mini mertabak ni...dan biasa le, bila ramai anak..bukan semua yang suka dengan juadah yang manis-manis...ada pulak yang nak kuih pedas...dan bergoreng...tak pelah masih ada secubit gula dalam inti mertabak tu..kalau tak..tak boleh duduk dalam blog ni...Ini juga resepi yang mudah..dulu-dulu bila anak suka beli, kita buka kulitnya dan belek inti dalan nye, dan rasanya bolehlah buat sendiri...
Bahan
Kulit popia - saiz sederhana

Inti
1/2 paket daging kisar - keluarkan dr plastiknya jirus air  dan biar tos
2 biji kentang -rebus, potong dadu
1 biji bawang besar - juga potong dadu
2 - 3 sudu besar rempah kari daging
2 biji bawang kecik da 2 ulas bawang putih, tumbuk untuk tumis
2 biji telur, garam
Cara;
tumis bawang putih,b/merah, masukkan rempah kari (bancuh ngan air dulu), bila naik bau masukkan daging kisar- kacau hingga masak, masukkan bawang besar, kacau hingga layu dan masukkan kentang, garam, juga sikit gula (kalau suka). Angkat dan sejukkan.

Bila nak mula...bolehlah masukkan telur yang telah dipukul sikit dalam inti yang sejuk tadi. Hamparkan kulit popia, letak inti agak-agak je banyak mana. nipiskan inti dan lipat kulit popia tu. Lekatkan dgn sikit bancuhan tepung gandum cair. Sedia untuk digoreng. Gunakan kuali nipis..minyak sikit je.
Maaf ye...tu je yang mampu dicatatkan untuk rujukan anak menantu dan sape-sape yang berminat.

Selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment